Ταλαντούχος, ευρηματικός, τολμηρός και πρωτοπόρος, ο Γιάννης Δαλιανίδης ήταν εμβληματική φυσιογνωμία του ελληνικού κινηματογράφου και της Φίνος Φιλμ. Με γνήσια φιλμική διαίσθηση και τόλμη συνέβαλλε καταλυτικά τη δεκαετία του 1960 στην εγχώρια κινηματογραφία τόσο ως σκηνοθέτης όσο και ως σεναριογράφος.

Υπήρξε ο απόλυτος μετρ των μιούζικαλ και της μουσικής κωμωδίας, αφού κατάφερε με πενιχρά μέσα να γυρίσει θεαματικές ταινίες που δεν είχαν να ζηλέψουν τίποτα από τις αντίστοιχες ξένες. Τόλμησε να γράψει σενάρια και να δημιουργήσει έργα, με τα οποία άγγιξε θέματα ταμπού της ελληνικής κοινωνίας και των ανθρώπινων σχέσεων μέσα από μια σχεδόν νεορεαλιστική ματιά. Κι επίσης ανέδειξε μια πλειάδα ηθοποιών, οι οποίοι συνέθεσαν αργότερα το star system της εποχής τους.

Το αποτύπωμα του Γιάννη Δαλιανίδη είναι πραγματικά σπάνιο και ανεξίτηλο, καθώς παραμένει ο εμπορικότερος σκηνοθέτης στην ιστορία της ελληνικής κινηματογραφίας και ο άνθρωπος που έθεσε τα θεμέλια του καλού και σοβαρού εμπορικού σινεμά που έχει συντροφεύσει και ψυχαγωγήσει γενιές Ελλήνων.

Το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου τον βρήκε σε εφηβική ηλικία να φεύγει για το Βελιγράδι κι στη συνέχεια για τη Βιέννη. Εκεί μπήκε σε καλλιτεχνικούς κύκλους, έμαθε χορό και γοητεύτηκε από την επαφή του με τις νέες μουσικές τάσεις. Επέστρεψε στην Ελλάδα τα Χριστούγεννα του 1942 έχοντας «φέρει» μαζί του από την Αυστριακή πρωτεύουσα το ψευδώνυμο «Γιάννης Νταλ». Ουσιαστικά το καλλιτεχνικό του ντεμπούτο έγινε το 1946 στη Θεσσαλονίκη ως χορευτής σε κέντρα και θεατρικές σκηνές με παρτενέρ την Τερέζα Καράλη.

Δείτε τον Γιάννη Δαλιανίδη με την Έλσα Ρίζου στις αρχές της δεκαετίας του ’50, όταν εμφανίζονταν ως χορευτές στις σκηνές των θεάτρων Περοκέ και Ακροπόλ πριν ξεκινήσουν την καριέρα τους στον χώρο της σκηνοθεσίας και της υποκριτικής αντίστοιχα. 

Διαβάστε επίσης