Ναι, ίσως να ακούγεται λίγο περίεργο αυτό: ότι έκανε δηλαδή τις δολοφονίες χόμπι, αλλά πώς αλλιώς να εξηγήσεις την πρωτοπόρα μέθοδο της Glessner Lee στην εξιχνίαση εγκλημάτων;
Η γυναίκα που πήρε τον τίτλο της «μητέρα της εγκληματολογίας» κατασκεύασε κουκλόσπιτα τα οποία χρησίμευαν ως τόποι των εγκλημάτων και το ωραίο αυτό παιδικό παιχνίδι με τα έπιπλα-μινιατούρες και τα κουζινικά, μετατρέπονταν για τις ανάγκες της εγκληματολογία σε αντικείμενα που προκαλούσαν ανατριχίλα. Αν μη τι άλλο, η Glessner Lee, κατάφερε -εκτός από πρώτη γυναίκα αρχηγός αστυνομικού σώματος – να μείνει γνωστή και ως εκείνη που έκανε… τις δολοφονίες χόμπι, με τη ζωή της να είναι συναρπαστική!
Η Glessner Lee γεννήθηκε σε μία εύπορη οικογένεια του Σικάγο, στα τέλη του δέκατου ένατου αιώνα, αλλά παρόλο που έλαβε εκπαίδευση στο σπίτι, δεν είχε το προνόμιο, να συνεχίσει τις σπουδές της στο Χάρβαρντ, καθώς ήταν κορίτσι. Έτσι, αναγκάστηκε να ακολουθήσει την τυπική διαδρομή της γυναίκας του 1900: παντρεύτηκε έναν δικηγόρο, με τον οποίο απέκτησε τρία παιδιά.
Ωστόσο, το 1914, έκανε την προσωπική της επανάσταση και σε μια εποχή που το διαζύγιο ήταν απαγορευτικό για μια γυναίκα, εκείνη τόλμησε και χώρισε τον δικηγόρο σύζυγό της. Η Glessner Lee είχε κότσια και ήταν αποφασισμένη να ζήσει, όπως εκείνη επιθυμούσε και την έκανε ευτυχισμένη.
Η γνωριμία της με τον φοιτητή Ιατρικής George Burgess Margath, που αργότερα συνεργάστηκε με την αστυνομία, τη μύησε στον κόσμο της εγκληματολογίας, που εκείνη την εποχή υστερούσε και σε εκπαίδευση και σε μεθοδολογία. Γοητεύτηκε από την επιστήμη αυτή, υποστηρίζοντας την ανάπτυξή της, ιδρύοντας και χρηματοδοτώντας το αντίστοιχο τμήμα σπουδών στο Χάρβαρντ. Ξεκίνησε και η ίδια να παρακολουθεί σεμινάρια, συνειδητοποιώντας πως πολλές υποθέσεις έμειναν άλυτες επειδή δεν υπήρχαν τα ειδικά εργαλεία εκπαίδευσης.
Αποφάσισε λοιπόν να αξιοποιήσει στην εγκληματολογία την εμπειρία και τη δεξιοτεχνία της στην κατασκευή μινιατούρας. Άρχισε έτσι να φτιάχνει κουκλόσπιτα με απίστευτες λεπτομέρειες που αναπαριστούν σκηνές εγκλήματος, μέχρι και κηλίδες αίματος περιλαμβάνονταν. Η Glessner Lee επιδόθηκε στην κατασκευή εκείνων των διοραμάτων στις αρχές της δεκαετίας του 1940 και ολοκλήρωνε, με τη βοήθεια ξυλουργού, περίπου δύο το χρόνο. Κατόπιν οι μινιατούρες της παραδίδονταν στους σπουδαστές του Χάρβαρντ, οι οποίοι παρουσίαζαν τα συμπεράσματά τους πάνω σε μια υπόθεση.
Οι μινιατούρες της, ωστόσο, η σειρά των οποίων ονομάστηκε «Nutshell Studies of Unexplained Death», δεν είχαν μόνο πρακτική, αλλά και καλλιτεχνική αξία, παρόλο που η ίδια δεν θεωρούσε τον εαυτό της καλλιτέχνη. «Η βασική της έγνοια ήταν τα διοράματά της να αντιμετωπίζονται ως επιστημονικά εργαλεία» έχει σχολιάσει η επιμελήτρια Nora Atkinson του αμερικανικού μουσείου Smithsonian American Art Museum.
Πριν από λίγα χρόνια, το 2017, η γκαλερί Renwick στην Ουάσινγκτον εξέθεσε 19 από τις μινιατούρες της, για να γνωρίσει ένα ευρύτερο κοινό την ασυνήθιστη και ταυτόχρονα παράξενα γοητευτική συνεισφορά της.