«Έκανα ό,τι ήθελα, όποτε το ήθελα, με τους καλύτερους. Πλέον κανείς δεν δίνει δεκάρα… Ναι, ανατρέχω στο παρελθόν περισσότερο απ’ ό,τι σκέπτομαι το μέλλον, γιατί το παρελθόν μου ήταν καταπληκτικό. Μια ζωή σαν τη δική μου απλώς δεν συμβαίνει δεύτερη φορά. Δεν μετανιώνω για τίποτε», είχε δηλώσει σε συνέντευξή του ο Αλέν Ντελόν.
Ο θρύλος του γαλλικού και παγκόσμιου κινηματογράφου, που συνήθιζε να μιλάει για τον εαυτό του σε τρίτο πρόσωπο, έφυγε σήμερα από τη ζωή, σηματοδοτώντας το τέλος μιας εποχής. Ο Αλέν Ντελόν, δεν ήταν απλά ένας σταρ του κινηματογράφου, ούτε από τους ωραιότερους άνδρες που πέρασαν ποτέ από τη μεγάλη οθόνη. Ήταν μία από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες, με τον μύθο του να είναι τόσο μεγάλος που ακόμα και οι σκοτεινές στιγμές της πολυτάραχης ζωής τους, να μην στέκονται ικανές να τον γκρεμίσουν. Ο άνδρας «παλαιάς κοπής» που έλεγε και ο ίδιος, ο ηθοποιός με το «αγγελικό πρόσωπο» που όμως δεν ήταν και τόσο… άγγελος, ο όμορφος Αλέν με τα ωραιότερο «παγωμένο γαλανό βλέμμα» υπήρξε θρύλος και σήμερα όλοι με σεβασμό, αποχαιρετούν τον…. τελευταίο των Μοϊκανών!
Ας δούμε, λοιπόν, με αφορμή τον θάνατό του τις πιο συγκλονιστικές στιγμές της ζωής του.
Η απόρριψη από τους γονείς του
Ως παιδί έζησε δύσκολα. Γεννημένος τον Νοέμβριο του 1935 στη γαλλική κοινότητα Σω του Ω-ντε-Σεν, ο Αλέν Ντελόν βίωσε από πολύ νωρίς την εγκατάλειψη των γονιών του. Σε ηλικία τεσσάρων ετών έρχεται αντιμέτωπος πρώτα με το διαζύγιό τους και κατόπιν, με την απόρριψη, αφού αποφάσισαν να τον στείλουν σε ανάδοχη οικογένεια. Αργότερα, όμως, επιστρέφει στους γονείς του, αλλά δεν μένει για πολύ καιρό με τη μητέρα του, καθώς λόγω της ανάρμοστης συμπεριφοράς του τον στέλνουν εσώκλειστο σε ένα οικοτροφείο. Θα αποβληθεί, λόγω της συμπεριφοράς του, όπως το ίδιο θα κάνουν και άλλα έξι σχολεία.
Ήθελε να γίνει χασάπης
Έχοντας περάσει το μεγαλύτερο μέρος της παιδικής του ηλικίας στο κρεοπωλείο του πατέρα του, ο Αλέν ήθελε να γίνει κρεοπώλης. Στην εφηβεία του, μάλιστα, ξεκίνησε να δουλεύει σε αυτό, μέχρι που κάποια στιγμή, έγινε φίλος με κάποιους ηθοποιούς του κινηματογράφου τους οποίους συνόδευσε στο φεστιβάλ κινηματογράφου των Καννών το 1957. Χάρη στην απίστευτη ομορφιά του, τράβηξε την προσοχή ενός ανιχνευτή ταλέντων και τα υπόλοιπα είναι ιστορία.
Απέρριπτε ρόλους σε άλλες γλώσσες
Ο ανιχνευτής ταλέντων που τον εντόπισε ήταν ένας Αμερικανός που του εξασφάλισε έναν ρόλο στο Χόλιγουντ. Είχαν ένα αίτημα για εκείνον, έπρεπε να αρχίσει να μαθαίνει αγγλικά. Εκείνος, ωστόσο, απέρριψε αυτή την προσφορά και συμβιβάστηκε με μια γαλλική εταιρεία παραγωγής. Συνεργάστηκε με τον σκηνοθέτη Yves Allegra ο οποίος του έδωσε έναν ρόλο στην ταινία «Όταν μια γυναίκα παρεμβαίνει». Ακολούθησε η πολύ επιτυχημένη καριέρα στη Γαλλία, όμως, όταν μετακόμισε στο Χόλιγουντ, όπου έμεινε επτά χρόνια, δυσκολεύτηκε πολύ καθώς δεν μπόρεσε να προσαρμόσει τη γαλλική προσωπικότητά του στην αμερικανική σκηνή. Επίσης, λέγεται πως ο γαλλικός σωβινισμός του δεν έγινε ποτέ αποδεκτός στη «Μέκκα του κινηματογράφου».
Ο μεγάλος έρωτας με τη Ρόμι Σνάντερ
Σε συνέντευξή του το 2018, παραδέχτηκε πως η γυναίκα της ζωής του ήταν η Ρόμι Σνάιντερ, με την οποία υπήρξαν αρραβωνιασμένοι από το 1959 έως το 1963. Συναντήθηκαν όταν ήταν περίπου 20 ετών και ερωτεύτηκαν κεραυνοβόλα. Έπειτα από σχεδόν 5 χρόνια κοινής ζωής, ο Αλέν Ντελόν την εγκατέλειψε για μια άλλη γυναίκα και τη «διέλυσε». Παρόλα αυτά παρέμειναν φίλοι ζωής. Μάλιστα, όταν η τηλεοπτική «πριγκίπισσα Σίσσυ» έφυγε από τη ζωή, ο Ντελόν αν και δεν παρέστη στην κηδεία της, έμεινε όλη τη νύχτα δίπλα στο φέρετρο, βγάζοντας τρεις φωτογραφίες της, τις οποίες κρατούσε πάντα στο πορτοφόλι του.
Τα τραγούδια που γράφτηκαν για εκείνον
Ο Αλέν Ντελόν υπήρξε έμπνευση και μουσικούς. Το τραγούδι “Beautiful killer”της Madonna στο άλμπουμ MDNA είναι ένας φόρος τιμής στον ηθοποιό. Το ιταλικό ροκ συγκρότημα “Baustelle” έγραψε ένα τραγούδι με τίτλο “La canzone di Alain Delon” (“Το τραγούδι του Αλέν Ντελόν”).
Το Indie συγκρότημα “The Margarets” έγραψε ένα τραγούδι που ονομάζεται “Alain Delon” και οι White Town το “Hair like Alain Delon”. Ο ίδιος πάντως, το 1973 ηχογράφησε ένα ντουέτο με τη Δαλιδά, το γνωστό σε όλους μας «Paroles, paroles», που έγινε ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα γαλλικά τραγούδια.
Ο ρόλος που απογείωσε την καριέρα του
Η μεγάλη επιτυχία που έφερε την ανάλογη αναγνωρισιμότητα, ήρθε με την ταινία Plein Soleil (Γυμνοί στον Ήλιο) του 1960, μια διασκευή του μυθιστορήματος της Πατρίσια Χάισμιθ. Σε αυτή την ταινία, ο Ντελόν υποδύθηκε τον πανούργο και αδίστακτο Tom Ripley – ρόλο που τον καθιέρωσε ως σταρ της μεγάλης οθόνης.
«Είμαι απλά δεξιός»
Δηλώσεις του Αλέν Ντελόν για τη συμπεριφορά του απέναντι σε συντρόφους του, είχαν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Μάλιστα, γυναικείες οργανώσεις διαμαρτυρήθηκαν για την επικείμενη βράβευσή του στις Κάννες το 2019, υποστηρίζοντας πως δεν αρμόζει σε θεσμό τέτοιου βεληνεκούς να τιμάει συνολικά για την προσφορά του στην τέχνη έναν σεξιστή και ρατσιστή, που μάλιστα έχει παραδεχτεί πως έχει δείρει γυναίκες.
«Αν έχω δώσει σφαλιάρα σε γυναίκα; Ναι. Αλλά πόσες έχω δεχτεί εγώ δεν με ρωτάτε. Πολύ περισσότερες», επανέλαβε ο Αλέν Ντελόν, διευκρινίζοντας πως ποτέ του δεν έχει κακοποιήσει γυναίκα.
Σε συμπληρωματικές δηλώσεις εκείνης της περιόδου ρωτήθηκε για την αντιμεταναστευτική του στάση και τη στήριξη στο Εθνικό Μέτωπο και τη Μαρίν Λεπέν, απαντώντας: «Με χτυπάνε γιατί ήμουν φίλος με τον Ζαν-Μαρί Λεπέν από τα χρόνια της “Ινδοκίνας”. Δεν υπήρξα ποτέ φασίστας, είμαι δεξιός, τελεία». Άλλωστε, ο ίδιος δεν είχε κρύψει ποτέ τον θαυμασμό του για τον σημαντικό Γάλλο πρόεδρο, Σαρλ Ντε Γκωλ, με τον οποίο ήταν και προσωπικοί φίλοι. Μόνο που η φιλία τους δοκιμάστηκε έντονα, εξαιτίας της «υπόθεσης Μάρκοβιτς».
Όταν ο Ντελόν κατηγορήθηκε για τη δολοφονία του σωματοφύλακά του
Από τις πιο σκοτεινές στιγμές της πολυτάραχης ζωής του, είναι η πολύκροτη «υπόθεση Μάρκοβιτς».
Όπως αναφέρει η Le Monde, την 1η Οκτωβρίου 1968 το πτώμα του Στέφαν Μάρκοβιτς, ο οποίος ήταν ο σωματοφύλακας και γραμματέας του Αλέν και της Ναταλί Ντελόν, βρέθηκε στη χωματερή Elancourt (Yvelines). Ανακαλύφθηκε από έναν ρακοσυλλέκτη και ήταν καλυμμένο με έναν πλαστικό μουσαμά. Ο Μάρκοβιτς κάποια στιγμή διέδωσε ότι έχει στην κατοχή του πολλές φωτογραφίες με «άσεμνο» περιεχόμενο.
Λίγες ημέρες πριν από την εξαφάνισή του, θα συντάξει τρεις επιστολές με αποδέκτες τα αδέλφια του στη Σερβία, και στις οποίες αναφέρει ότι η αστυνομία θα πρέπει να ερευνήσει τον κύκλο του Ντελόν αν του συνέβαινε οτιδήποτε. Κατονόμαζε μάλιστα και τον Κορσικανό μαφιόζο και φίλο του Ντελόν, Φρανσουά Μαρκαντονί.
Η εισαγγελική έρευνα στράφηκε αρχικά προς τον διάσημο ηθοποιό και τη σύζυγό του Ναταλί Ντελόν, με την οποία ο Μάρκοβιτς είχε σύντομο δεσμό. Στις 25 Ιανουαρίου του 1969 ο Αλεν Ντελόν θα κληθεί να καταθέσει για περισσότερες από 24 ώρες στην Εισαγγελία που ερευνούσε την υπόθεση Μάρκοβιτς. Είχαν προηγηθεί άλλες τρεις καταθέσεις στην αστυνομία από τον ηθοποιό, μετά τον εντοπισμό του πτώματος. Τελικά θα αφεθεί ελεύθερος αφού δεν είχαν προκύψει ενοχοποιητικά στοιχεία εις βάρος του. Θα ακολουθήσει η ανάκριση του Φρανσουά Μαρκαντονί, ο οποίος θα προφυλακιστεί για 11 μήνες, άλλα τον Δεκέμβριο του 1969 θα αφεθεί ελεύθερος αφού ο εισαγγελέας δεν κατάφερε να αποδείξει την ενοχή του.
Την υπόθεση όμως άρχισε να περιπλέκει μια ανώνυμη επιστολή που έφτασε στην εφημερίδα Le Figaro με την επισήμανση ότι ο Μάρκοβιτς συμμετείχε σε ομαδικά όργια με ανώτατα κρατικά στελέχη και μέλη της Γαλλικής κυβέρνησης. Υπήρχε φημολογία ότι η επιστολή ανέφερε και τον Ζωρζ Πομπιντού και τη σύζυγό του Κλοντ, που ήταν γνωστοί για τις φιλίες τους στον χώρο του θεάματος. Οι φήμες έλεγαν ακόμη και για «αποκαλυπτικές » φωτογραφίες, στις οποίες το μετέπειτα προεδρικό ζεύγος της Γαλλίας παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, και ειδικότερα η σύζυγός του Πομπιντού. Ο Πομπιντού που βρισκόταν σε ιδιωτική επίσκεψη στην Ιταλία, θα δηλώσει αμέσως πως έπεσε θύμα σκευωρίας, που είχε σαν στόχο να πλήξει τον ίδιο και την σύζυγό του.
Θα κατηγορήσει τον Ντε Γκωλ ότι δεν τον στήριξε, και στην συνέχεια θα ανακοινώσει την πρόθεσή του να διεκδικήσει την Γαλλική προεδρία στις εκλογές του 1969, που τον ανέδειξαν μεγάλο νικητή. Η υπόθεση Μάρκοβιτς είχε συγκλονίσει τη Γαλλία λίγους μόλις μήνες μετά τα γεγονότα του Μάη του ’68. 40 χρόνια αργότερα συνεχίζει να καλύπτεται από ένα πυκνό πέπλο μυστηρίου, χωρίς να έχει βρεθεί ακόμη ο δολοφόνος του Στέφαν Μάρκοβιτς.
Ο «εμφύλιος» στην οικογένεια
Στο τέλος της ζωής του, ο Ντελόν, είδε τα τρία του παιδιά να βρίσκονται σε μια εμφύλια διαμάχη. Σύμφωνα με το Paris Match, ο μεγαλύτερος γιος του, Άντονι, είχε βάλλει κατά της ετεροθαλούς αδελφής του, Aνούσκα, την οποία κατηγορούσε ότι έκρυβε την επιδεινούμενη διανοητική κατάσταση του πατέρα τους.
Ο 59χρονος Αντονί Ντελόν κατέθεσε μήνυση εναντίον της στις 7 Νοεμβρίου. Σύμφωνα με τον ίδιο, η Ανούσκα τού απέκρυψε διάφορες ιατρικές εξετάσεις που πραγματοποιήθηκαν μεταξύ 2019 και 2022, μετά το εγκεφαλικό επεισόδιο του πατέρα τους, οι οποίες αποκάλυψαν σαφή επιδείνωση των γνωστικών του ικανοτήτων. Ο Αντονί Ντελόν πιστεύει ότι η αδελφή του «απέκρυψε» την κατάσταση του, θέτοντάς τον σε κίνδυνο. Αυτό συνέβαινε ιδιαίτερα με την κυρία που τον «πρόσεχε», την ηθοποιό, Χιρομί Ρολέν, η οποία βρισκόταν ήδη στο στόχαστρο των παιδιών του διάσημου ηθοποιού.
Οι βιογράφοι του υποστήριξαν ότι η ταραχώδης σχέση του Ντελόν με τον Άντονι και τον Αλέν-Φαμπιέν -που έγιναν και οι δύο ηθοποιοί- οφείλεται στο γεγονός ότι τους έβλεπε ως αντιπάλους. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο εγωισμός του, τόσο αβέβαιος όσο και τεράστιος, τον έκανε να θεωρεί τους γιους του ως πιθανούς αντιπάλους που έπρεπε να συντρίψει», έγραψε η Le Monde. Τα τρία παιδιά υποστηρίζουν ότι ο Ντελόν ήταν άρρωστος αλλά διαυγής και συνειδητοποιημένος για τη διαμάχη, κάνοντας αυτές τις τελευταίες οικογενειακές σκηνές ακόμη πιο τραγικές.