Σαν σήμερα το 2004 έφυγε από τη ζωή η Ρένα Βλαχοπούλου, η Κερκυραία “κόμισσα” της κωμωδίας και “ιέρεια” του αυτοσχεδιασμού.
Η Ρένα Βλαχοπούλου έφυγε στα 87 της χρόνια, μια μέρα ακριβώς μετά τα γενέθλιά της, αφήνοντας πίσω της μια σπουδαία παρακαταθήκη και πολλές ταινίες που μέχρι και σήμερα, χαρίζουν άφθονο γέλιο στους θεατές. Εξάλλου, η ηθοποιός υπήρξε απίστευτη ατακαδόρισσα και “μανούλα” στους αυτοσχεδιασμούς, φέρνοντας πολλές φορές σε δύσκολη θέση τους συνεργάτες της, αν και το αποτέλεσμα ήταν πάντα πετυχημένο.
Για τη Ρένα Βλαχοπούλου, όλα αυτά τα χρόνια – λίγο ή πολύ- ξέρουμε πολλά για τη ζωή της. Υπάρχουν, όμως και κάποιες ιστορίες για την κωμική ηθοποιό, που ξεκίνησε την καριέρα της στον κινηματογράφο, μετά τα 40 της, που δεν είναι τόσο γνωστές στο ευρύ κοινό.
Η ιστορία αγάπης των γονιών της
Η ηθοποιός και τα 8 αδέλφια της, υπήρξαν καρποί ενός μεγάλου έρωτα, βγαλμένου από μυθιστόρημα. Η Ρένα Βλαχοπούλου γεννήθηκε στην Κέρκυρα. Ο πατέρας της, Γιάννης Βλαχόπουλος, ανήκε στην αριστοκρατία του νησιού, ενώ η μητέρα της, Καλλιόπη, ήταν κόρη κάποιας υπηρέτριας που εργαζόταν στο σπίτι της οικογένειας. Οι γονείς της αγαπήθηκαν και παρά τις αντιδράσεις της οικογένειας του νέου, η οποία τον αποκλήρωσε, παντρεύτηκαν κι έκαναν εννιά παιδιά. Τα έβγαζαν πέρα με δυσκολία. Η Ρένα ήταν το πέμπτο παιδί και πήγαινε συχνά με τον πατέρα της στο αρχοντικό του κόντε Θεοτόκη, όπου υπήρχε πιάνο, αλλά και μια δισκοθήκη με δίσκους των 78 στροφών. Εκεί είχε την πρώτη της επαφή με τη μουσική και το τραγούδι. Οι γονείς της σκοτώθηκαν στους Ιταλικούς βομβαρδισμούς, στην Κέρκυρα το 1940.
Όταν πιάστηκε μαλλί με μαλλί με τη Μελίνα Μερκούρη
Η Βλαχοπούλου, την περίοδο της Χούντας, συμμετείχε σε μια επιθεώρηση του ’70, όπου υποδυόταν μια γυναίκα που μόλις είχε γυρίσει από το Παρίσι. Κάποια στιγμή, την ρωτούσαν τι συνάντησε εκεί κι εκείνη απαντούσε – με τον γνωστό της τρόπο – μεταξύ άλλων: «Και πάνω σε μια φοράδα, είδα την Μελίνα Μερκουράδα». Ήταν ένα ιδιαίτερα καυστικό σχόλιο για την αντιδικτατορική δράση της Μελίνας στο εξωτερικό.
Ωστόσο, η ατάκα αυτή έφτασε στα αυτιά της Μερκούρη, η οποία έγινε έξαλλη. Και όταν οι δύο γυναίκες συναντήθηκαν τυχαία, φέρεται να την άρπαξε από το μαλλί και να της είπε: «Ποιον είπες Μερκουράδα μωρή χουντιάρα;». Οι σχέσεις των δύο γυναικών δεν αποκαταστάθηκαν ποτέ.
Όταν αντικατέστησε τη Μερκούρη
Και τα έφερε έτσι η ζωή, αλλά και νεαρός τότε σκηνοθέτης, Γιώργος Παυριανός και η Βλαχοπούλου πήρε τον ρόλο που είχε απορρίψει αρχικά η Μελίνα. Συγκεκριμένα, εκείνον της Νίνας στο Τρίτο στεφάνι του Κώστα Ταχτσή που βγήκε σε συνέχειες – και με τεράστια επιτυχία – στο Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας.
Όπως έχει αποκαλύψει στο παρελθόν, ο ίδιος ο Γιώργος Παυριανός, αρχικά στο μυαλό του για τους δύο κεντρικούς ρόλους της Νίνας και της Εκάβης, είχε τη Μελίνα Μερκουρη και την καλή της φίλη, Δέσπω Διαμαντίδου. Ωστόσο και οι δύο αρνήθηκαν.
Μάλιστα, σύμφωνα με τον Παυριανό, η Μελίνα τού είχε πει τότε: «Ο Μάνος! Τον λατρεύω για τη μουσική του και τον σιχαίνομαι για τις πολιτικές του πεποιθήσεις. Όσο για το «Τρίτο στεφάνι», ο Κώστας έχει γράψει ένα αριστούργημα, ο ρόλος μου πάει πάρα πολύ, αλλά αυτή τη στιγμή δεν μπορώ να τον παίξω». Και τουεξηγεί ότι έχει ξεκινήσει αγώνα να μην πληρώνουμε το τέλος της ΕΡΤ στο λογαριασμό της ΔΕΗ και πως θα ήταν ανάρμοστο, όσο κρατούσε ο αγώνας, να παίζει συγχρόνως σε ένα κρατικό ραδιόφωνο.
Έτσι, τον ρόλο της Νίνας πήρε η Ρένα Βλαχοπούλου και τη Εκάβης η Σμαρώ Στεφανίδου, σημειώνοντας τεράστια επιτυχία.
Η “ιέρεια” το αυτοσχεδιασμού
Είναι γνωστό σε όλους πως η Ρένα Βλαχοπούλου σε όλες τις ταινίες της αυτοσχεδίαζε. Ωστόσο, δεν είναι τόσο γνωστή η ιστορία πίσω από μία από τις πιο απολαυστικές σκηνές, στην ταινία “Η θεία μου η χίπισσα”.
Όπως είχε αποκαλύψει ο Αλέκος Σακελλάριος, ο ίδιος, αλλά και το συνεργείο την κατέγραφαν πάντα όταν αυτοσχεδίαζε και περίμεναν πώς θα τελειώσει. Στη «Θεία μου τη χίπισσα», για τη σκηνή όπου η Βλαχοπούλου φοράει καπέλο έναν κουβά και δημιουργεί έναν χαμό μέσα στην εξέλιξη της υπόθεσης, όταν γλίστρησε στα νερά κι έπεσε κάτω, ο Αλέκος Σακελλάριος είχε περιγράψει αναλυτικά, πως η ηθοποιός, έφτιαξε μόνη της την αστεία σκηνή.
«Θυμάμαι είχαμε μια σκηνή που κάνει την καθαρίστρια και επειδή δεν ήθελε να την δει και να την αναγνωρίσει ο Γιάννης Μιχαλόπουλος, πρέπει να κρυφτεί κάτω από ένα τραπέζι μέχρι να φύγει. Αφού λοιπόν της είπα τι πρέπει να κάνει και πώς πρέπει να κινηθεί, ξεκινήσαμε το γύρισμα. Η Ρένα, κρατώντας τον κουβά στα χέρια, καθώς γυρίζαμε τη σκηνή, βάζει τον κουβά στο κεφάλι , σκοντάφτει, πέφτει κάτω, γλιστράει στα νερά και τέλος πάντων προσπαθούμε όλοι να δούμε πού θα τελειώσει όλο αυτό το αυτοσχέδιο πανδαιμόνιο που δημιούργησε. Ο καμεραμάν ρωτάει απορημένος -«Τι να κάνω;», μου γνέφει. «Να σταματήσω ή να συνεχίσω να τραβάω; – Τράβα, του κάνω. Η σκηνή τελείωσε μετά από αρκετή ώρα και πραγματικά ήταν ένα αριστούργημα. Δεν πετάξαμε τίποτα από το φιλμ», είχε αποκαλύψει.
Όταν αρνήθηκε να κάνει τη μάνα της Καρέζη
Της είχε προταθεί να παίξει το ρόλο της «Πάστας Φλώρας» στην ταινία, «Μια τρελή τρελή οικογένεια», αλλά τον αρνήθηκε, διότι όπως εξήγησε αργότερα, ήταν μικρή σε ηλικία για να υποδυθεί τη μητέρα της Τζένης Καρέζη. Τον ρόλο πήρε τελικά, η Μαίρη Αρώνη και “κέντησε”.
Η άγνωστη εγκυμοσύνη στην “Κόμισσα”
Η Ρένα Βλαχοπούλου, σύμφωνα με συνεργάτες της, στα γυρίσματα της ταινίας, «Κόμισσα της Κέρκυρας», ήταν έγκυος. Ωστόσο, η εγκυμοσύνη – για άγνωστους λόγους – δεν προχώρησε. Πάντως, η ηθοποιός είχε προχωρήσει σε εκτρώσεις, ενώ είχε και αποβολές. Η Βλαχοπούλου ήταν παντρεμένη από το 1967 με τον επιχειρηματία Γιώργο Λαφαζάνη. Το ζευγάρι όμως δεν απέκτησε παιδιά.
Η ηθοποιός σε συνέντευξή της είχε εξομολογηθεί: «Εμένα προσωπικά δε μου έλειπε το παιδί. Απλά για το Γιώργο μου, ήθελα να το κάνω. Δεν ξέρω όμως αν θα μπορούσα να είμαι κοντά του, να το μεγαλώσω εγώ σωστά και όχι οι ξένες γυναίκες. Να κάνω ό,τι κάνουν όλες οι μάνες του κόσμου».
Το ζευγάρι δεν απέκτησε ποτέ παιδιά κι έμεινε αγαπημένο ως το τέλος, καθώς τους χώρισε μόνο ο θάνατος της ηθοποιού.