Ο Μίμης Φωτόπουλος υπήρξε ένας ογκόλιθος της ελληνικής κωμωδίας, ένας σπουδαίος ηθοποιός που απλόχερα χάρισε το γέλιο στο κοινό και μάλιστα σε εποχές δύσκολες που ο κόσμος ξεχνιόταν με τις ταινίες του παλιού καλού ελληνικού κινηματογράφου.
Ο Μίμης Φωτόπουλος στη συνείδηση του κοινού έχει περάσει ως ο… αγνός μάγκας του ελληνικού κινηματογράφου, ενώ είναι από τους ελάχιστους ηθοποιούς που έχει συνδεθεί τόσο πολύ με μία ατάκα του. Και αναφερόμαστε στην περίφημη ατάκα του «Και ύστερα θα καααθεσαι» που τον ακολούθησε όλα τα χρόνια της λαμπρής καριέρας του. Μάλιστα, έκανε τόση θραύση την εποχή εκείνη, που έγινε μέχρι και τραγούδι από τον Βασίλη Τσιτσάνη.
Τα δύσκολα παιδικά χρόνια
Όμως, στην πραγματική του ζωή ο Φωτόπουλος ποτέ δεν κάθισε. Όπως σε πολλούς Έλληνες πρωταγωνιστές, έτσι και στον αγαπημένο μας Μίμη, η ζωή έδειξε στον ηθοποιό το σκληρό της πρόσωπο από πολύ νωρίς.
Γεννήθηκε σαν σήμερα 20 Απριλίου το 1913 στη Ζάτουνα της Γορτυνίας, σε μια φτωχή οικογένεια. Η παιδική του ηλικία θα σφραγιστεί από τον πρόωρο θάνατο του πατέρα του, κάτι που ήρθε να κάνει ακόμα πιο δύσκολα τα πρώτα αυτά χρόνια της ζωής του.
Σύντομα η οικογένεια θα βρεθεί να ζει στο Αίγιο, όπου και θα στήσει ο μικρός Μίμης με την παρέα του τις πρώτες παραστάσεις Καραγκιόζη στην αυλή του σπιτιού του. Το ίδιο θα κάνει και όταν θα μετακομίσουν στα Εξάρχεια των Αθηνών. Μετά το σχολείο και παρά τις οικονομικές δυσκολίες, ο Φωτόπουλος θα βρεθεί να σπουδάζει στη Φιλοσοφική Σχολή της Αθήνας, αν και το μικρόβιο της υποκριτικής είχε ήδη τρυπώσει για τα καλά μέσα του. Κι έτσι στο δεύτερο έτος εγκαταλείπει τις σπουδές του και βρίσκεται τώρα να φοιτά στη Δραματική Σχολή του τότε Βασιλικού Θεάτρου.
Ο ίδιος πίστευε ότι έγινε καλός κωμικός λόγω της παιδικής του θλίψης αλλά και των τραγικών αναμνήσεών του από την έλευση των Μικρασιατών προσφύγων το 1922. Το ντεμπούτο του στο σανίδι έγινε το 1932 και κατόπιν πήρε μέρος σε θεατρικά μπουλούκια «οργώνοντας» την ελληνική επαρχία.
Λίγο πριν από τον Πόλεμο του ’40 επέστρεψε στην Αθήνα και πήρε μέρος σε πλήθος πολεμικών επιθεωρήσεων και μουσικών ηθογραφιών. Κι ενώ το άστρο του ως ηθοποιός είχε αρχίσει να ανατέλλει και οι δρόμοι του θεάτρου άνοιγαν σιγά σιγά για εκείνον, το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου βρήκε τον Φωτόπουλο να πολεμά στο μέτωπο του αγώνα.
Η εξορία στην Αίγυπτο
Στην περίοδο της Κατοχής, θα ενταχθεί στις τάξεις του ΕΑΜ παίρνοντας μέρος στην Εθνική Αντίσταση. Στα Δεκεμβριανά του 1945 και έχοντας καταφύγει σε στέκι καλλιτεχνών στο Κολωνάκι, προδίδεται από τον ταξιθέτη του θεάτρου και συλλαμβάνεται ως αριστερός από τις βρετανικές μονάδες με μοναδικό επιβαρυντικό στοιχείο την κατάθεση του σπιούνου.
Είναι παραμονή Πρωτοχρονιάς του 1945 όταν τον πιάνουν και σύντομα θα εκτοπιστεί στο στρατόπεδο της Ελ Ντάμπα της Αιγύπτου, από όπου θα επιστρέψει τον Μάρτιο του 1945.
Η επιστροφή του στην Ελλάδα θα σημάνει και την καλλιτεχνική του επάνοδο, με τον ίδιο να μη λείπει ποτέ πια από το θεατρικό σανίδι της πρωτεύουσας. Ο Φωτόπουλος έπαιξε σε εκατό περίπου ταινίες, ενώ ήταν ο πρώτος ηθοποιός που υπέγραψε αποκλειστικό συμβόλαιο συνεργασίας με τον Φίνο και την εταιρία παραγωγής του. Η ερμηνεία του στην ταινία «Το Σωφεράκι», στον ρόλο του αγνού μάγκα ταξιτζή και αμετανόητου εργένη, θα αφήσει εποχή και θα τον καθιερώσει στα κινηματογραφικά πράγματα της χώρας μας.
Η ατάκα που τον καθιέρωσε
Ο Μίμης Φωτόπουλος έγινε κυριολεκτικά διάσημος το 1948, όταν πήρε μέρος στην επιθεώρηση «Άνθρωποι-Άνθρωποι» των Σακελλάριου-Γιαννακόπουλου. Ο λόγος; Η ατάκα που έλεγε στην παράσταση «Και ύστερα θα καααθεσαι».
Σε ένα από τα νούμερα της παράστασης, ο Φωτόπουλος έψαχνε έναν υπηρέτη να του κάνει τις δουλειές του σπιτιού. Πήγαινε λοιπόν να πιάσει δουλειά και εκείνος τον υποδεχόταν καθισμένος αναπαυτικά στην πολυθρόνα, εξηγώντας τις καθημερινές του υποχρεώσεις.
Κάθε φορά που του έλεγε μία από τις υποχρεώσεις, ολοκλήρωνε με το «και ύστερα θα κάααθεσαι». Η ατάκα λατρεύτηκε από το κοινό και σύντομα έγινε viral. Μάλιστα, ο ηθοποιός την χρησιμοποίησε ουκ ολίγες φορές και στον ελληνικό κινηματογράφο. Αν και ο ίδιος, χρόνια αργότερα είχε παραδεχτεί σε συνέντευξή του πως η ατάκα αυτή του είχε γίνει, εφιάλτης.
Έγινε τραγούδι από τον Βασίλη Τσιτσάνη
Ενδεικτικό της μεγάλης επιτυχίας της ατάκας, είναι πως το «Και μετά θα κάααθεσαι» ενέπνευσε μέχρι και τον Βασίλη Τσιτσάνη που την έκανε τραγούδι, με τη φωνή της Σωτηρίας Μπέλλου.
Το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς (1948) κι ενώ η επιθεώρηση παιζόταν ακόμη, ο Τσιτσάνης κυκλοφόρησε το ομώνυμο τραγούδι. Στους στίχους του τραγουδιού οι δουλειές μένουν σχεδόν ίδιες, ενώ αλλάζουν μόνο τα πρόσωπα. Η μελλοντική σύζυγος εξυμνεί στον μέλλοντα σύζυγό της, τις καθημερινές του υποχρεώσεις, τις οποίες πρέπει αδιαμαρτύρητα να δεχτεί, προκειμένου να παντρευτούν.
«Θέλεις να σε παντρευτώ; Θα μου κάνεις το και το: Στις εφτά θα με ξυπνάς με τα φιλιά σου, θα με σφίγγεις στη θερμή την αγκαλιά σου κι αφού κάνεις τα καθήκοντά σου τ’ άλλα, θα μου φέρνεις στο κρεβάτι μου το γάλα κι ύστερα θα κάθεσαι……», είναι κάποιοι από τους στίχους του τραγουδιού.
Ο άγνωστος ποιητής Μίμης Φωτόπουλος
Αυτό που δεν γνωρίζει πολύς κόσμος για τον Μίμη Φωτόπουλο είναι πως υπήρξε και καλό ποιητής, εκτός από ηθοποιός.
Στα χρόνια της Χούντας, η αριστερή σύζυγός του Μαργαρίτα Τσάλα εξορίστηκε στη Γυάρο και ο Φωτόπουλος παρέμεινε μόνος πίσω στην Αθήνα να μεγαλώνει τις δυο τους κόρες. Τότε ήταν που ξεκίνησε να πειραματίζεται με άλλες μορφές τέχνης, γράφοντας ποίηση και θεατρικά, ζωγραφίζοντας και φιλοτεχνώντας τα περίφημα κολλάζ του με τα γραμματόσημα.