Αν στην περίφημη φράση, “Πυρ, γυνή και θάλασσα” η γυναίκα είχε πρόσωπο, σίγουρα θα μπορούσε να ήταν εκείνο της Κόμισσας του Κοστιλιόνε. Η πιο όμορφη γυναίκα του αιώνα, που κατέκτησε τον κόσμο και τον Ναπολέοντα, και είχε μία πολυτάραχη και βουτηγμένη στα ερωτικά σκάνδαλα, ζωή.

Η Βιρτζίνια Ολντοΐνι είναι η γυναίκα που “σφράγισε” με την έντονη κοινωνική της ζωή και τη σπάνια ομορφιά της, την κοσμική και πολιτική ζωή της Γαλλίας τα δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Η κόμισσα γεννήθηκε στις 22 Μαρτίου 1837, στην Τοσκάνη της Ιταλίας, σε μία οικογένεια ευγενών που τη μεγάλωσαν στα πούπουλα, αλλά εξαιτίας της μοναδικής της ομορφιάς είχαν από εκείνη απαιτήσεις που αργότερα θα της κατέστρεφαν τη ζωή.

Η Βιρτζίνια είχε μακριά, κυματιστά ξανθά μαλλιά, ένα εκλεπτυσμένο πρόσωπο και μια θρυλική φιγούρα. Οι γονείς της την πάντρεψαν στα 17 της με έναν πλούσιο κόμη, τον Φραντσέσκο Βεράσι ντα Καστιλιόνε, ο οποίος ήταν 12 χρόνια μεγαλύτερός της και όχι ιδιαίτερα εμφανίσιμος. Οι δυο τους δεν είχαν κανένα κοινό σημείο και το μόνο που τους ένωνε ήταν ο γιος τους, Τζόρτζιο στον οποίο η κόμισσα είχε τρομερή αδυναμία.

Ο παράνομος έρωτας με τον Ναπολέοντα

Το ζευγάρι μετακόμισε λίγα χρόνια μετά στη Γαλλία. Λέγεται πως ο ξάδελφος της κόμισσας ήταν υπουργός του βασιλιά της Σαρδηνίας και της ζήτησε να μετακομίσει στη Γαλλία σε μία μυστική αποστολή, όπου θα έπρεπε να βάλε τα μεγάλα της μέσα – δηλαδή την επιρροή που ασκούσε στους άνδρες, στο όριο του υπνωτισμού – και να πείσει τον τότε Γάλλο αυτοκράτορα Ναπολέοντα Γ’ να βοηθήσει στην ενοποίηση της Ιταλίας.

Δεν γνωρίζουμε αν αυτή η αποστολή ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, όμως, η πανέμορφη Βιρτζίνια κατάφερε να πλανέψει τον Ναπολέοντα, από την πρώτη κιόλας συνάντησή τους . Εξάλλου, ο Γάλλος αυτοκράτορας ήταν γνωστός γυναικάς, με την σύζυγό του Ευγενία να υποφέρει από τις απιστίες του.

Ο αυτοκράτορας Ναπολέων δεν φάνηκε να ενοχλείται από το γεγονός ότι η κόμισσα ήρθε στην αυλή του ως παντρεμένη γυναίκα και σύντομα οι δυο τους έγιναν παράνομο ζευγάρι, με τη σχέση τους να κρατά δύο ολόκληρα χρόνια. Στη γαλλική οι πάντες θαμπώθηκαν από την ομορφιά της, δίνοντάς της το προσωνύμιο «la divinia contessa».

Όμως, η Βιρτζίνια ξεχώρισε και για το στυλ της κι έγινε πρότυπο μόδας. Οι αυλικοί ήταν ενθουσιασμένοι με τις φανταχτερές εισόδους της στα πάρτι και τα κοστούμια της ήταν πάντα άψογα. Μάλιστα, το 1863 προκάλεσε σκάνδαλο με την ενδυματολογική της επιλογή σε μία χοροεσπερίδα επειδή το αστραφτερό της μπούστο ήταν μεγαλύτερο από ό,τι συνηθιζόταν εκείνη την εποχή.

Το πρώτο μοντέλο του κόσμου

Η κόμισσα ήταν ματαιόδοξη και τολμηρή. Δεν την ένοιαζε να κάνει πράγματα που ξέφευγαν από τους κανόνες και τα ήθη της εποχής, αρκεί αυτά να κάλυπταν την υπέρμετρη ματαιοδοξία της. Και για του λόγου το αληθές, συνεργάστηκε με τον φωτογράφο Πιερ-Λουί Πιερσόν, ο οποίος ανέλαβε να τη φωτογραφίζει σε μία περίοδο που η φωτογραφία ήταν ακόμη σε πρώιμο στάδιο. Το υλικό από τις φωτογραφίσεις που έκαναν κι έχει διασωθεί, είναι ασύλληπτο.

Η Βιρτζίνια πόζαρε στον φακό και δεν είχε πρόβλημα να παίρνει τολμηρές – για την εποχή – πόζες, όπως το να φαίνεται λίγο παραπάνω το πόδι της ή το μπούστο της. Μάλιστα, σύμφωνα με τους μελετητές η κόμισσα του Καστιλιόνε είναι το πρώτο φωτομοντέλο στην ιστορία.

Όταν χώρισε από το σύζυγό της και τον Ναπολέοντα, δεν σταμάτησε να «διασκεδάζει» με διάφορους επίδοξους μνηστήρες. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο μαρκήσιος Ρίτσαρντ Σέιμουρ Κόνγουεϊ της πρόσφερε κάποτε 1 εκατομμύριο φράγκα για μόλις 12 ώρες «συντροφιάς».

Τα τελευταία χρόνια της ζωής της

Το 1866, ο γιος της πέθανε στο Μπουένος Άιρες και ο θάνατός του ήταν για εκείνη το οριστικό τέλος της ξέφρενης ζωής της. Μετά την απώλεια του γιου της, στα 30 της χρόνια, φόρεσε μαύρα και δεν τα έβγαλε ποτέ μέχρι τον θάνατό της.

Τα άφησε όλα πίσω και αποσύρθηκε σε ένα ερημικό και μικρό ξενώνα στην Place Vendôme. Οι επισκέψεις που δέχονταν ήταν ελάχιστες κι εκείνες έπρεπε να περάσουν από την αυστηρή έγκρισή της. Στους χώρους του σπιτιού επικρατεί παντού το μαύρο. Οι μεγάλοι καθρέφτες είναι καλυμμένοι με μαύρο ύφασμα, ενδεικτικού του πένθους που βίωνε.

Όμως και η ίδια είχε παραμελήσει την εμφάνισή της. Το ντύσιμό της δεν θύμιζε τις παλιές καλές εποχές, όμως, το μόνο που δε σταμάτησε να κάνει, είναι μακιγιάρεται έντονα και να αναδεικνύει τα όμορφα χαρακτηριστικά του προσώπου της. Όχι η ματαιοδοξία της δεν είχε “θαφτεί” τη μέρα που έχασε τον γιο της. αλλά σίγουρα, ήταν μέσα σε πιο λογικά πλαίσια.

Τα τελευταία χρόνια έβγαινε ελάχιστα έξω από το σπίτι της και μόνο για κοντινές βόλτες, τα απογεύματα παρέα με τα σκυλιά της. Και πάντα φορούσε ένα μακρύ μαύρο πέπλο.

Με το πέρασμα των χρόνων, έμενε όλο και πιο μόνη. Και μονάχη της τη βρήκε και ο θάνατος. Η κόμισσα του Καστιλιόνε πέθανε σε ηλικία 62 ετών από εγκεφαλική αιμορραγία. Είναι θαμμένη στο Père-Lachaise, και ο τάφος της είναι λιτός, χωρίς λουλούδια και στεφάνια.

Διαβάστε επίσης