Μια φωτογραφία της Αλίκης Βουγιουκλάκη με τον Μάνο Χατζιδάκι δημοσιεύτηκε στο επίσημο προφίλ της αξέχαστης ηθοποιού στο Instagram.
H ασπρόμαυρη φωτογραφία είναι από το καλοκαίρι του 1960 στην Αντίπαρο για τα γυρίσματα της ταινίας “Μανταλένα” που έκανε πρεμιέρα στις Αθηναϊκές αίθουσες στις 24 Οκτωβρίου του ίδιου έτους, κατακτώντας την δεύτερη θέση ανάμεσα στις 52 ταινίες της σεζόν.
Μια από τις ωραιότερες δραματικές ταινίες της Φίνος Φιλμ και του ελληνικού σινεμά, πλημμυρισμένη από τις μαγικές μελωδίες του κορυφαίου συνθέτη και μια από τις καλύτερες κινηματογραφικές ερμηνείες της Αλίκης Βουγιουκλάκη που της έδωσε και το πρώτο βραβείο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.
Η ταινία θριάμβευσε στο 1ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, με βραβείο σεναρίου για τον Γιώργο Ρούσσο, βραβείο Α’ γυναικείου ρόλου για την Αλίκη Βουγιουκλάκη και βραβείο Β’ ανδρικού ρόλου για τον Παντελή Ζερβό, ενώ εκπροσώπησε την Ελλάδα στο Φεστιβάλ Καννών του 1961.
Όλες οι σκηνές της ταινίας είναι γυρισμένες στο νησί της Αντίπαρου – τόπο καταγωγής του σεναριογράφου Γιώργου Ρούσσου – όπου το τοπικό κοινό αγκάλιασε από την πρώτη στιγμή το ανθρώπινο δυναμικό της παραγωγής. Ο Γιώργος Ρούσσος εμπνεύστηκε το θέμα από ένα πραγματικό περιστατικό, που συνέβη στην Αντίπαρο, όταν ήταν νέος.
Ο Μάνος Χατζιδάκις έστειλε στην Αλίκη τα τραγούδια “Θάλασσα Πλατιά” και “Μεσα σ’αυτή τη Βάρκα”, γραμμένα σε μαγνητοταινία με τη φωνή της Νανάς Μούσχουρη. Το αρχικό γύρισμα έγινε με τα πρωτότυπα τραγούδια και όταν επέστρεψαν στην Αθήνα αντικαταστάθηκε η φωνή της Νανάς Μούσχουρη με της Αλίκης.
Πρόκειται για την πρώτη ελληνική ταινία που γυρίστηκε με τον σύγχρονο ήχο των μηχανημάτων Nagra και η πρώτη φορά που ολόκληρο το συνεργείο της Φίνος Φιλμ αναγκάστηκε να μεταφερθεί εκτός στούντιο για τα γυρίσματα μιας ταινίας.
Ο Βασίλης Καΐλας θυμάται ότι η Αντίπαρος εκείνη την εποχή δεν στηριζόταν καν από ηλεκτρικό ρεύμα. «Δουλεύαμε με γεννήτριες τις οποίες είχε στείλει ο ίδιος ο Φίνος». Ο Καΐλας ήταν ο περίφημος Παντελάρας, ο ατίθασος, τσαμπουκάς και υπερήφανος μικρός αδελφός της Μανταλένας. «Ημουν το μοναδικό από τα αδέλφια της Μανταλένας που είχε έρθει από την Αθήνα. Ολα τα υπόλοιπα ήταν παιδιά από την Αντίπαρο». Οπως ήταν φυσικό, το γύρισμα της «Μανταλένας» στην Αντίπαρο σήμανε πολλά για τους κατοίκους του νησιού, οι οποίοι ούτε αυτοκίνητο είχαν ξαναδεί να κυκλοφορεί στους δρόμους του νησιού. Ο ανιψιός του σεναριογράφου, Παναγιώτης Ρούσσος, είχε πει πως «ένα τζίπ του Φίνου ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που ήρθε ποτέ στην Αντίπαρο, για τις ανάγκες της ταινίας».