Η Σίρλεϊ Τεμπλ είναι το πιο διάσημο παιδί – «θαύμα» και αυτό που… κυνηγήθηκε από την κατάρα που κατατρέχει τα παιδιά του κινηματογράφου, γνωρίζοντας παράλληλα τη σκοτεινή πλευρά του Χόλιγουντ, αφού πρώτα «λούστηκε» από το φώτα που στράφηκαν πάνω της από πολύ νωρίς.

Η Σίρλεϊ Τεμπλ έγινε σταρ μόλις στα πέντε της χρόνια. Στα έξι της αντί να παίζει με κούκλες, όπως όλα τα κοριτσάκια της ηλικίας της, είχε παίξει ήδη σε σαράντα ταινίες, κερδίζοντας το Όσκαρ στα επτά της χρόνια. Μια ασύλληπτη επιτυχία, ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα. Αλλά η Σίρλεϊ αποτέλεσε μία μοναδική περίπτωση ηθοποιού, χτίζοντας έναν μύθο που δεν πρόκειται ποτέ να ξεπεραστεί.

Το άστρο της ξεκίνησε να λάμπει στη χρυσή εποχή του Χόλιγουντ, αμέσως μετά την έλευση του ήχου, αλλά κυρίως έπειτα από το «μεγάλο κραχ», όταν ο κινηματογράφος έδινε διέξοδο στα βάσανα των Αμερικανών. Ενδεικτική είναι και η δήλωση που είχε κάνει ο πρόεδρος Ρούσβελτ για τη μικρή Τεμπλ: «είναι θαυμάσιο ότι με 15 σεντς ένας Αμερικάνος μπορεί να πάει στον κινηματογράφο, να κοιτάξει το χαμογελαστό πρόσωπο ενός μωρού και να ξεχάσει τα προβλήματά του».

Και για την ακρίβεια, το χαμογελαστό πρόσωπο ενός αγγέλου, με ξανθές μπούκλες, που τραγουδούσε, χόρευε και έπαιζε με την άνεση μίας ολοκληρωμένης ηθοποιού, μεταφέροντας εκείνες τις δύσκολες εποχές το μήνυμα «να είστε αισιόδοξοι», από το ομώνυμο τραγούδι. Και συνάμα το απόλυτο εμπορικό «προϊόν» του Χόλιγουντ που το εκμεταλλεύτηκε πέρα από κάθε όριο, ακόμη και βασανίζοντάς το, αφού ποτέ οι ισχυροί των μεγάλων στούντιο δεν σεβάστηκαν την τρυφερή ηλικία του. Αντίθετα, κάποιοι είδαν τη μικρή Σίρλεϊ και ως σεξουαλικό παιχνίδι! Ένα παιδί που στη μεγάλη οθόνη χάριζε το γέλιο και την αισιοδοξία και στα παρασκήνια γνώρισε μεγάλο μέρος του σκοτεινού προσώπου του Χόλιγουντ.

Η ματαιόδοξη μητέρα και η κακοποίηση

Η Σίρλεϊ Τεμπλ γεννήθηκε στις 23 Απριλίου του 1928 στη Σάντα Μόνικα της Καλιφόρνιας και ήταν το τρίτο παιδί της νοικοκυράς, αλλά ιδιαιτέρως ματαιόδοξης Γερτρούδη Τεμπλ και του τραπεζικού υπαλλήλου Τζορτζ Τεμπλ. Η οικογένεια μετακόμισε στο Λος Άντζελες, όπου η μητέρα της Τεμπλ την ενθάρρυνε να αναπτύξει το ταλέντο της στο τραγούδι, τον χορό και την υποκριτική. Μάλιστα, η μητέρα της είχε και την ιδέα για τις μπούκλες των μαλλιών της. Την Σίρλεϊ την εντόπισε στη σχολή χορού ο Τσαρλς Λαμόντ, διευθυντής κάστινγκ της Educational Pictures, ο οποίος την κάλεσε σε ακρόαση και άμεσα η μητέρα της υπέγραψε συμβόλαιο με το στούντιο το 1932.

Θα ξεκινήσει τις εμφανίσεις της στη μεγάλη οθόνη στο «Baby Burlesks», με δεκάλεπτες αρχικά και στη συνέχεια 20λεπτες κωμωδίες που σατίριζαν ταινίες ενηλίκων της εποχής, ενώ χαρακτηριστική ήταν η ερμηνεία της ως τραγουδίστρια ενός σαλούν, με μεταξωτά εσώρουχα, φιλιά σε γλειφιτζούρια και άλλα πολλά, υποδυόμενη τη σέξι σταρ Μέι Γουέστ! Τα υπονοούμενα αυτά θα δημιουργήσουν όχι και πολύ αργότερα ό,τι πιο απεχθές, ανάμεσα σε κύκλους του Χόλιγουντ και ισχυρών παραγόντων. Μια διαστροφή, μια ανώμαλη φαντασίωση, που πέρα από ορισμένα στοιχεία, που βγήκαν στη δημοσιότητα, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε μέχρι που έφτασε η κακοποίηση.

Το κορίτσι με τις χρυσές μπούκλες και το μωρουδίστικο προσωπάκι, τύγχανε συχνά κακής μεταχείρισης. Μία χαρακτηριστική περίπτωση ήταν και αυτή κατά τη διάρκεια της ταινίας «Runt Page» του 1932, όταν έπαθε λοίμωξη στο αυτί και χρειάστηκε να νοσηλευτεί. Ο παραγωγός επέμενε ότι αν δεν βρισκόταν στο στούντιο το επόμενο πρωί, θα την αντικαθιστούσε.

Η σεξουαλική κακοποίηση

Στην ταινία, «Λος Άντζελες, Εμπιστευτικό» (1997), το στόρι περιστρέφεται γύρω από έναν επιχειρηματία προαγωγό, ο οποίος γυρίζει πορνό με σωσίες γνωστών σταρ της εποχής, αλλά και διοργανώνει όργια με τις ίδιες «πρωταγωνίστριες». Σε κάποιο πλάνο απ’ αυτά τα όργια, σε μια άκρη φαίνεται ένα κοριτσάκι να «παίζει» με έναν μεσήλικα. Το παιδάκι ήταν πλάτη, αλλά οι μπούκλες σήμα κατατεθέν είναι φανερό ότι παρέπεμπαν στην Τεμπλ.

Όπως έχει γίνει γνωστό, πριν ακόμη πάει στο Γυμνάσιο η Σίρλεϊ, θα έρθει και το αποκορύφωμα της παιδικής εκμετάλλευσής της, της πρώτης σεξουαλικής κακοποίησης, όταν θα συναντηθεί για πρώτη φορά με τον ισχυρό παραγωγό της MGM. Ο Άρθουρ Φριντ κατέβασε το φερμουάρ του παντελονιού του μπροστά στο πρόσωπο της Τεμπλ. Οι φήμες λένε ότι εκείνη αντιμετώπισε ασυναίσθητα το θλιβερό περιστατικό με ένα νευρικό γέλιο. Η συνέχεια αγνοείται. Επίσης, όταν πλέον είχε μπει στα 17 της, ο πανίσχυρος και κορυφαίος παραγωγός τεράστιων επιτυχιών Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ την κυνηγούσε κυριολεκτικά γύρω από το γραφείο του απαιτώντας να υποκύψει στις σεξουαλικές ορέξεις του.

Όταν κατέκτησε το Όσκαρ

Το 1935, σε ηλικία 7 χρόνων κέρδισε το Όσκαρ Α νεανικού ρόλου, το οποίο από τότε δεν ξαναδόθηκε. Η επιτυχία της ήταν απίστευτη αλλά ουδόλως τυχαία. Ο κόσμος έκανε ουρές στα ταμεία για να γελάσει με τα σκέρτσα της, ενώ οι κούκλες Σίρλεϊ Τεμπλ, οι οποίες κυκλοφόρησαν πολύ σύντομα, μετά τις πρώτες της επιτυχίες, ξεπέρασαν σε πωλήσεις τα έξι εκατομμύρια.

Ωστόσο, όπως νωρίς μπήκε στη ζωή της η υποκριτική και η επιτυχία, έτσι νωρίς ήρθε και η αποτυχία και η πρόωρη «συνταξιοδότηση». Σε ηλικία 21 ετών η Σίρλεϊ Τεμπλ κι ενώ είχε ήδη χρεωθεί κάποιες αποτυχίες στην καριέρα της, αφού ο κόσμος την προτιμούσε ως παιδί θαύμα, με τις μπούκλες της, θα πάρει την απόφαση να αποσυρθεί από τα κινηματογραφικά πλατό. Έχοντας ένα διαζύγιο, από τον γνωστό ηθοποιό Τζορτζ Άγκαρ, μια κόρη κι ένα νέο σύζυγο, τον επιχειρηματία Τσαρλς Μπλακ, με τον οποίο απέκτησε άλλα δύο παιδιά, θα έχει ενεργό συμμετοχή τόσο σε ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά σόου, αλλά ποτέ δεν επανήλθε στον κινηματογράφο.

Η τελευταία της ταινία ήταν το 1948 στο θαυμάσιο γουέστερν του Τζον Φορντ «Επέλαση την Αυγή», κρατώντας τον ρόλο της κόρης του Χένρι Φόντα, που πολιορκεί ο πρώτος σύζυγός της Άγκαρ.

Ως ενήλικη η Σίρλεϊ Τεμπλ βρήκε διέξοδο αφιερώνοντας τη ζωή της στα κοινά. Ως μέλος του Ρεπουμπλικανικού κόμματος θα γίνει πρέσβειρα των ΗΠΑ στην Γκάνα, ενώ το 1989 έγινε πρέσβειρα στην Τσεχοσλοβακία.

Η Σίρλεϊ Τεμπλ, πέθανε σε ηλικία 85 ετών, στις 10 Φεβρουαρίου του 2014, στο σπίτι της στο Γούντσαϊντ της Καλιφόρνιας, από χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια. Ήταν μανιώδης του τσιγάρου, αλλά ποτέ δεν επιδείκνυε τη συνήθειά της αυτή, εν αντιθέσει με τον καρκίνο του μαστού που την έπληξε στα 44 χρόνια της και τον δημοσιοποίησε προκειμένου να περιοριστούν οι ένοχοι ψίθυροι γύρω από την ασθένεια και την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Διαβάστε επίσης