Το Λούβρο απόκτησε πίνακα 24 εκατομμυρίων ευρώ που αρχικά προοριζόταν… για τα σκουπίδια!
Ο πίνακας «Ο χλευασμός του Χριστού» από τον προαναγεννησιακό καλλιτέχνη Τσιμαμπούε (Cimabue) υπόκειται σε απαγόρευση εξαγωγών.
Ο πίνακας του 13ου αιώνα που βρέθηκε κρεμασμένος πάνω από τη σόμπα της κουζίνας μιας ηλικιωμένης Γαλλίδας και αργότερα πουλήθηκε για 24 εκατομμύρια ευρώ σε δημοπρασία, απέκτησε το Λούβρο μετά την απαγόρευση εξαγωγής του.
Το μουσείο του Παρισιού λέει ότι ο πίνακας πριν από την Αναγέννηση, τώρα ένα από τα παλαιότερα έργα της συλλογής του, θα αποτελέσει το επίκεντρο μιας έκθεσης το 2025 μετά από μια τετραετή προσπάθεια να διατηρηθεί στη Γαλλία.
Ο πίνακας είναι έργο του Ιταλού καλλιτέχνη Cimabue γύρω στο 1280. Πιστεύεται ότι είναι ένα από τα οκτώ πάνελ από ένα μεγάλο δίπτυχο, πέντε από τα οποία εξακολουθούν να λείπουν.
Newly discovered medieval painting goes to The Louvre https://t.co/PSx9ZkTiTy #ArtHistory #Cimabue
— Medievalists.net (@Medievalists) November 9, 2023
Ο πίνακας κατευθυνόταν… στα σκουπίδια κατά τη διάρκεια καθαρισμού σπιτιού, όταν η οικογένεια της ιδιοκτήτριας κάλεσε έναν ειδικό για να δει αν υπήρχε κάτι πολύτιμο στο ακίνητο. Νομίζοντας ότι το έργο θα μπορούσε να αξίζει έως και 400.000 ευρώ, ο ειδικός το έστειλε σε έναν ειδικό της τέχνης στο Παρίσι, ο οποίος δήλωσε ότι ήταν ένα γνήσιο Cimabue.
Το 2019, το Λούβρο ήλπιζε να αποκτήσει τον πίνακα όταν βγήκε σε δημοπρασία, με εκτιμώμενη αξία μεταξύ 4 και 6 εκατομμυρίων ευρώ. Το μουσείο έχασε όταν η δημοπρασία έφτασε σε προσφορά ρεκόρ 19,5 εκατομμυρίων ευρώ, συνολική τιμή πώλησης 24 εκατομμυρίων ευρώ με τα τέλη.
Το υπουργείο Πολιτισμού της Γαλλίας ανακήρυξε αμέσως το έργο «εθνικό θησαυρό» και έθεσε τον πίνακα υπό προσωρινή απαγόρευση εξαγωγών, δίνοντας στο Λούβρο 30 μήνες για να συγκεντρώσει τα απαραίτητα κεφάλαια για την αγορά του.
Ο Cimabue γεννήθηκε στη Φλωρεντία και πέθανε στην Πίζα. Συχνά πιστώνεται ότι δίδαξε τον πιο διάσημο Φλωρεντινό καλλιτέχνη Τζιότο, ο οποίος τον επισκίασε πολύ, αλλά ορισμένοι μελετητές της τέχνης αμφισβητούν αυτή τη σχέση.
Το “Christ Mocked” έχει διαστάσεις λίγο περισσότερο από 25 cm επί 20 cm και απεικονίζει τον χλευασμό του Ιησού πριν από τη σταύρωση του. Είναι ζωγραφισμένο σε φόντο φύλλου χρυσού σε πάνελ από ξύλο λεύκας.
Μόνο δύο άλλα πάνελ της σειράς έχουν βρεθεί: Το Flagellation of Christ φυλάσσεται από τη συλλογή Frick στη Νέα Υόρκη και το The Virgin and Child with Two Angels βρίσκεται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου. Η Εθνική Πινακοθήκη περιγράφει τη σειρά ως αντιπροσωπεία «μιας κρίσιμης στιγμής στην ιστορία της τέχνης» όταν Ιταλοί ζωγράφοι προχώρησαν σε πιο ρεαλιστικές απεικονίσεις των θεμάτων τους.
Μόνο περίπου δώδεκα έργα που αποδίδονται στον Cimabue, ο οποίος δεν υπέγραφε τους πίνακές του, είναι γνωστό ότι υπάρχουν.
Ούτε το υπουργείο Πολιτισμού ούτε το Λούβρο έχουν δώσει λεπτομέρειες για το πόσα πλήρωσε για το Christ Mocked ή πώς συγκεντρώθηκαν τα χρήματα για την αγορά του, εκτός από το ότι περιελάμβανε μια «εξαιρετική κινητοποίηση» για την ενθάρρυνση δωρεών από πολίτες στους οποίους προσφέρθηκαν φορολογικές απαλλαγές.
Η αρχική ιδιοκτήτρια, η οποία ήταν στα 90 της και είχε μετακομίσει σε οίκο ευγηρίας, δεν μπόρεσε να απολαύσει τα ξαφνικά απροσδόκητα κέρδη, αφού πέθανε δύο μέρες μετά τη δημοπρασία.
Δείτε επίσης