Όταν η «Τζίλντα» ερωτεύτηκε παράφορα τον «Πολίτη Κέιν». Θα μπορούσε να ήταν ο τίτλος μυθιστορήματος για έναν από τους πιο διάσημους έρωτες στο Χόλιγουντ. Εξάλλου, η σχέση της Ρίτα Χέιγουορθ με τον Όρσον Γουέλς ήταν μυθιστορηματική, ξεφεύγοντας από το τυπικό ρομάντζο. Οι δύο σταρ μοιράστηκαν ένα αχαλίνωτο πάθος και μία σχέση αγάπης και μίσους.
Το 2015, όταν συμπληρώθηκαν 100 χρόνια από τη γέννηση του Όρσον Γουέλς (6 Μαΐου 1915 – 10 Οκτωβρίου, 1985), ανακοινώθηκε πως ανακαλύφθηκε μία ημιτελής αυτοβιογραφίας του από ερευνητές του Πανεπιστημίου Μίσιγκαν. Με τίτλο «Confessions of a One-Man Band», η ιστορία του Γουέλς, που ξεκίνησε να γράφεται τη δεκαετία του ’70, βρέθηκε δακτυλογραφημένη, με χειρόγραφες σημειώσεις και αλλαγές, σε οκτώ κουτιά με αρχειακό υλικό.
Στο παζλ της ζωής του ιδιοφυούς σκηνοθέτη, στα γεγονότα της προσωπικής του ζωής και του έργου του, ξεχωριστή θέση έχει ο δυνατός έρωτας του με τη σταρ Ρίτα Χέιγουορθ.
Η γέννηση ενός μεγάλου έρωτα
Την περίοδο της γνωριμίας τους, η Ρίτα Χέιγουορθ φιγόυραρε στο εξώφυλλο του Life, όπου η ηθοποιός ήταν γονατιστή στο κρεβάτι με ένα δαντελένιο νυχτικό. Η φωτογραφία της μάγεψε τον Όρσον Γουέλς, ο οποίος θα την προσεγγίσει. Παρά το γεγονός ότι εκείνη την εποχή είχε γυρίσει το αριστούργημα του, την ταινία «Πολίτης Κέιν», η Χέιγουορθ ήταν πολύ πιο διάσημη από εκείνον.
Όμως, πίσω από τη λαμπερή εικόνα της σταρ, κρυβόταν ένα κορίτσι «τραυματισμένο» ψυχικά, εξαιτίας της σεξουαλικής κακοποίησης που βίωνε από τα μικράτα της πρώτα από τον πατέρα της και αργότερα από τον πρώην σύζυγός της. Στον Γουέλς ένιωσε την ανάγκη να μιλήσει, να μοιραστεί το βάρος του σταυρού που κουβαλούσε.
Σύμφωνα με τη βιογραφία του Γουέλς «Rosebud. Η ζωή του Ορσον Γουέλς», που έγραψε ο Ντέιβιντ Τόμσον (στα ελληνικά εκδόσεις Πάπυρος) «πρέπει να είχε διακρίνει στη Χέιγουορθ κάτι που του πήγαινε, πέρα από τη σαρκική επιθυμία». Βρήκε το τηλέφωνό της από έναν άλλο «υποψήφιο εραστή» της, τον Αντονι Κουίν, συναντήθηκαν και ξεκίνησε η σχέση. Ο Γουέλς ήταν γοητευτικός, ήξερε να μιλάει, να της θυμίζει ξανά και ξανά, ότι ήταν μία θεά του έρωτα.
Μια σχέση μίσους και έρωτα
Η σχέση τους δεν ήταν ωστόσο, καλοδεχούμενη στο Χόλιγουντ, κυρίως επειδή ήταν κοινό μυστικό, η επιρροή που ασκούσε ο Γουέλς πάνω της. Όμως, στις 7 Σεπτεμβρίου 1943 παντρεύονται στη Σάντα Μόνικα. Ο γάμος τους εξελίχθηκε σύντομα σε σύγκρουση γιγάντων, μια σχέση με εντάσεις, πάθη, αλκοόλ, αντιφάσεις και προβλήματα.
Στις 17 Δεκεμβρίου 1944 γεννιέται στην Καλιφόρνια η κόρη τους Ρεβέκκα. Ο Γουέλς δεν ασχολήθηκε με το «θέμα» -βρισκόταν σε περιοδεία στην Ανατολική Ακτή και ήταν ανοιχτός σε σχέσεις με άλλες γυναίκες.
Ο Γουέλς ήθελε να “εξαφανίσει” τη Τζίλντα!
Όμως, δεν ήταν μόνο αυτό. Λέγεται πως ο Γουέλς ένιωθε μειονεκτικά ακόμα και ζήλια για τη σταρ σύζυγό του και το πώς έλκυε όλα τα φώτα πάνω της. Η κατά τρία χρόνια μικρότερή του Ρίτα, είχε μεταμορφωθεί πια σε… Τζίλντα, ένας κινηματογραφικός χαρακτήρας που εκτόξευσε την καριέρα της Χέιγουορθ, και δημιούργησε ένα νέο πρότυπο ομορφιάς και θηλυκότητας.
Ο “Πολίτης Κέιν”, που μέχρι και σήμερα θεωρείται η κορυφαία ταινία όλων των αποχών, δεν άντεχε την επιτυχία της «Τζίλντα» κι έτσι θέλησε να τη… σβήσει, να την αφανίσει από τον κινηματογραφικό χάρτη.
Πώς; Μεταμορφώνοντας τη Ρίτα, αλλάζοντας εντελώς την εικόνα της. Έτσι, της ζήτησε να κόψει τα μαλλιά της, να γίνει κατάξανθη, αυστηρή, σχεδόν αντιερωτική.
Είναι 1947 και ο Γουέλς υπογράφει μια σκοτεινή ιστορία για τα όρια του πάθους και του χρήματος, της ενοχής και της αθωότητας. Η τελική σκηνή στο λούνα παρκ με τους παραμορφωτικούς καθρέφτες έχει μείνει ιστορική. Ο ίδιος, στο ρόλο ενός μοναχικού ανθρώπου που κινείται σε έναν κόσμο του παραλόγου, φρόντισε να είναι εξαιρετικός…