“Μην τολμήσει κανείς να ενοχλήσει την Τίνα Τέρνερ πριν το απόγευμα“. Αυτή ήταν η επιγραφή γραμμένη στα γερμανικά, έξω από τον επιβλητικό πύργο της, κοντά στη Ζυρίχη. Εκεί, στον πύργο των ονείρων της, η Τίνα Τέρνερ άφησε την τελευταία της πνοή την Τετάρτη (24/5) φεύγοντας για το μεγάλο ταξίδι, όπου εκεί σίγουρα δεν θα την ενοχλεί κανείς και θα βρει την ησυχία της, από τους εφιάλτες του παρελθόντος που την κυνηγούσαν σε όλη της τη ζωή.
Η “γιαγιά της Ροκ”, όπως την αποκαλούσαν τα τελευταία χρόνια, δεν είναι πια μαζί μας. Έφυγε από τη ζωή στα 83 της χρόνια, μετά από σοβαρά προβλήματα υγείας που αντιμετώπιζε και τσακισμένη συναισθηματικά από την πρόσφατη απώλεια και του δεύτερου γιου της, Ρόνι τον περασμένο Δεκέμβριο.
Η Τίνα Τέρνερ έζησε μια βασανισμένη ζωή. Βίωσε την κακοποίηση στο πετσί της, για 16 ολόκληρα χρόνια στο πλευρό του πρώτου συζύγου της, Άικ Τέρνερ ήταν μια ζωντανή-νεκρή, όμως κατάφερε να βρει τη δύναμη και να αποδράσει από την κόλαση του γάμου της. Αναγεννήθηκε από τις στάχτες της σαν τον Φοίνικα, έκανε μια δεύτερη καριέρα και βρήκε την ευτυχία που της είχε “κλέψει” η ζωή στο πλευρό του Έρβιν Μπαχ. Όμως, αυτή η πολεμίστρια της ζωής που είχε εκλογικεύσει τον θάνατο στο μυαλό της – άλλωστε στο πλευρό του κακοποιητικού Τέρνερ – ήξερε πως ο θάνατος παραμόνευε, δεν άντεξε την απώλεια των δύο παιδιών της.
Πρώτα είδε τον θετό της γιο (ήταν βιολογικό παιδί του Άικ Τέρνερ από προηγούμενη σχέση) να αυτοκτονεί στα 59 του χρόνια και μετά έχασε τον βιολογικό της γιο Ρόνι από καρκίνο στα 62 του χρόνια. Δύο απώλειες που επιβάρυναν την βεβαρημένη υγεία της. Προηγουμένως, όμως, ένιωσε πως είναι να σε αγαπά κάποιος άνευ όρων, όταν ο δεύτερος σύζυγός της έδωσε το νεφρό του για να ζήσει η Τίνα του.
τα τελευταία χρόνια της ζωής της, η Τίνα Τέρνερ τα είχε αφήσει όλα πίσω της: καριέρα, δημοσιότητα, Αμερική και κυρίως την εφιαλτική ζωή που είχε στο πλευρό του πρώτου της συζύγου, Άικ. Μάλιστα, όπως είχε εξομολογηθεί σε συνέντευξή της στους «The New York Times», στη νέα καθημερινότητά της, δεν τραγουδούσε, δεν χόρευε, δεν φορούσε ακριβές τουαλέτες, δεν βαφόταν καν.
Ο κακοποιητικός γάμος με τον Άικ Τέρνερ
Η ζωή της τα είχε όλα: ακραία ενδοοικογενειακή βία, απόπειρα αυτοκτονίας, πόνο και φόβο. Είχε, όμως και το πιο αισιόδοξο μήνυμα: ό, τι δεν σε σκοτώνει, σε κάνει πιο δυνατό. Και αφού η Τέρνερ γλίτωσε –στην κυριολεξία- από τα χέρια του πρώτου της συζύγου, όχι μόνο σηκώθηκε και παρέμεινε δυνατή, αλλά κατάφερε να χτίσει μία δεύτερη καριέρα που την έφερε στην κορυφή της παγκόσμιας μουσικής σκηνής με πωλήσεις δίσκων που ξεπερνούν τα 200 εκατομμύρια αντίτυπα.
Ήταν μόλις 17 ετών, όταν η Αννα Μέι Μπούλοκ γνώρισε τον Άικ Τέρνερ, του πολύ πετυχημένου συγκροτήματος εκείνης της εποχής, «Kings of Rythm». Το έφηβο κορίτσι δεν άργησε να γοητευτεί από τον μουσικό και να έρθουν αρκετά κοντά.
Η αρχή της γνωριμίας του έμοιαζε ιδανική. Στην αρχή, η σχέση τους ήταν κάτι σαν αδελφική, αλλά δεν άργησαν να νιώσουν έλξη ο ένας για τον άλλον, κυρίως λόγω της αγάπης τους για τη μουσική και όχι τόσο λόγω έρωτα. Εκείνη ήταν μαγεμένη από το ταλέντο και την επιτυχία του, νιώθοντας μία ασφάλεια δίπλα του κι εκείνος ήταν συνεπαρμένος από τη μελωδική φωνή της.
Αλλά το ιδανικό αυτό σκηνικό δεν κράτησε πολύ. Το πρώτο βίαιο ξέσπασμα εναντίον της έγινε όταν εκείνη του είπε ότι ήθελε να διακόψουν τη συνεργασία. Την χτύπησε άσχημα με ένα καλαπόδι για τα παπούτσια, κάνοντάς της ξεκάθαρο ότι δεν θα ξέμπλεκε εύκολα μαζί του.
Άλλωστε, για εκείνον είχε ήδη αρχίσει να είναι «κτήμα» του. Άλλαξε το όνομά της και μετά το κατοχύρωσε, καθιστώντας την έτσι κτήμα του. Άρπαζε τα κέρδη της, ήθελε και είχε όλο τον έλεγχο της καριέρας της, αλλά και της ζωής της. Μάλιστα, όπως η ίδια είχε εξομολογηθεί στο παρελθόν, μπορεί να την ανέδειξε ως καλλιτέχνιδα αλλά την έφτασε στο σημείο σχεδόν να μισήσει τη μουσική.
Η βία στον γάμο τους και η απόδραση από την κόλαση
Στην πραγματικότητα, η Τίνα δεν ήθελε να τον παντρευτεί, αλλά με τέσσερα παιδιά δεν είχε άλλη επιλογή. Τελικά ο γάμος τους –που είχε ένθερμο σύμμαχο τη μητέρα της- έγινε το 1962, στο Μεξικό και όπως περιγράφει η ίδια με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες στην αυτοβιογραφία της, «My Love Story», η πρώτη νύχτα γάμου ήταν εφιαλτική. Την κακοποίησε υπό την επήρεια κοκαΐνης, ενώ το σκηνικό αυτό συνεχίστηκε σε όλη τη διάρκεια του έγγαμου βίου τους.
«Για μένα το σεξ με τον Αικ ήταν μια έκφραση εχθρότητας – ένα είδος βιασμού – ειδικά όταν ξεκινούσε ή τελείωνε με ξυλοδαρμό. Ό,τι ήταν ήδη άσχημο, το μίσος ανάμεσα μάς έγινε χειρότερο με κάθε μυτιά», περιγράφει στην αυτοβιογραφία της.
Αλλά δεν έμενε εκεί. Τα περιστατικά βίας γίνονταν σχεδόν επί καθημερινής βάσης και ο Τέρνερ ξέφευγε από κάθε έλεγχο. «Με χρησιμοποίησε ως σάκο του μποξ τόσες πολλές φορές που σχεδόν τραγουδούσα με τη γεύση του αίματος να γεμίζει το λαιμό μου. Μου έσπασε το σαγόνι. Δεν μπορούσα να θυμηθώ πώς ήταν να μην έχεις μώλωπες από γροθιές στο μάτι» περιγράφει η τραγουδίστρια σε άλλο σημείο του βιβλίου της.
Μάλιστα, στις αρχές την χτυπούσε στα πλευρά, ώστε να μπορεί να καλυφθεί το χτύπημα. Αργότερα, δεν τον ενδιάφερε ούτε αυτό. Το αντίθετο, ένιωθε «καλά» όταν φαίνονταν στον κόσμο τα χτυπήματά της. Η Τίνα ένιωθε ότι είχε πιάσει πάτο, ντρεπόταν και πλέον φοβόταν για τη ζωή της. Αποφάσισε, λοιπόν, να ρισκάρει και να αποδράσει στην κυριολεξία από την πίσω πόρτα ενός ξενοδοχείου όπου διέμεναν.
Στη δεύτερη αυτοβιογραφία της, «My Love Story», που κυκλοφόρησε το 2018, η Τίνα εξομολογήθηκε δημόσια για πρώτη φορά, ότι προσπάθησε να δώσει τέλος στη ζωή της το 1968 παίρνοντας 50 υπνωτικά χάπια πριν από μια παράσταση. «Ήμουν δυστυχισμένη όταν ξύπνησα». Αλλά βγήκα από το σκοτάδι πιστεύοντας ότι έπρεπε να επιβιώσω». Ενώ βρισκόταν σε περιοδεία στο Ντάλας το 1976, βρήκε τελικά το θάρρος να εγκαταλείψει τον Άικ.
«Ο Άικ ένιωθε ευερέθιστος εκείνη την ημέρα και με χτύπησε με το πίσω μέρος του χεριού του», είπε στο περιοδικό People για την ημέρα που αποφάσισε να αφήσει τον σύζυγό της. «Με έδειρε σε όλη τη διαδρομή από το αεροδρόμιο μέχρι το ξενοδοχείο… Όταν φτάσαμε στο ξενοδοχείο, η αριστερή πλευρά του προσώπου μου είχε πρηστεί και έμοιαζα με τέρας».
Εκείνο το βράδυ, έφυγε μακριά του μόλις με 36 σεντς στην τσέπη της, αλλά έχοντας ένα δυνατό όπλο στη φαρέτρα της: τη φωνή της.
«Ένιωσα περήφανη. Ένιωσα δυνατή. Ένιωθα σαν τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ», είπε στο People. Το διαζύγιο του ζευγαριού οριστικοποιήθηκε το 1978.
Αναγεννήθηκε σαν τον Φοίνικα
Στα 30 της, λοιπόν, αποφάσισε να πάρει τη ζωή στα χέρια της. Ξεκίνησε σόλο καριέρα και σαν τον Φοίνικα ξαναγεννήθηκε από τις στάχτες της. Γνώρισε τεράστια επιτυχία, πούλησε εκατομμύρια δίσκους, έκανε sold out συναυλίες κι έμεινε στη συνείδηση όλων ως η απόλυτη σταρ της παγκόσμιας μουσικής σκηνής, η «βασίλισσα του Ροκεν Ρολ».
Γνώρισε, όμως, και τον έρωτα στο πρόσωπο του κατά πολύ νεότερού της, Γερμανού παραγωγού Έρβιν Μπαχ. Και μπορεί ο Τύπος ειρωνικά να τον αποκαλούσε ως το «toy boy» της, όμως, εκείνος μέχρι και το τέλος της ζωής της, της χάρισε απλόχερα και με αγάπη όσα ο Άικ Τέρνερ και η ζωή τής είχαν στερήσει.
Συγχώρεσε τον Άικ Τέρνερ
Σε μια συνέντευξη του 1990 στο People, ο Άικ Τέρνερ παραδέχτηκε ότι κακοποίησε την σύζυγό του
«Όλοι οι καβγάδες με την Τίνα ήταν για το ότι ήταν λυπημένη για κάτι. Συγκινούμαι πραγματικά αν ανησυχείς και δεν μου πεις τι είναι. Τότε δεν μπορώ να κάνω τίποτα άλλο. Οπότε θα την χαστουκίσω ή κάτι τέτοιο». Στα απομνημονεύματά του το 1999, «Takin’ Back My Name: The Confessions of Ike Turner», ο Τέρνερ έγραψε: «Σίγουρα, έχω χαστουκίσει την Τίνα. Είχαμε τσακωμούς και υπήρξαν φορές που τη γρονθοκοπούσα στο έδαφος χωρίς να το σκεφτώ. Αλλά δεν την κέρδισα ποτέ».
Πριν από το θάνατό του το 2007, αποκάλυψε ότι είχε γράψει στην Τίνα μια επιστολή συγγνώμης, αλλά δεν την είχε στείλει ποτέ. Το ζευγάρι δεν μίλησε για δεκαετίες πριν από τον θάνατο του Άικ και η Τίνα δεν παρευρέθηκε στην κηδεία του.
Ωστόσο, η Τίνα δήλωσε στο ντοκιμαντέρ του 2021 ότι έπιασε τον εαυτό της να συγχωρεί τον πρώην σύζυγό της. «Πονάει να πρέπει να θυμάσαι εκείνες τις στιγμές, αλλά σε ένα συγκεκριμένο στάδιο κυριαρχεί η συγχώρεση – το να συγχωρείς σημαίνει να μην χρειάζεται να κρατηθείς», δήλωσε. «Το αφήνεις πίσω γιατί μόνο σε πληγώνει. Με το να μην συγχωρείς, υποφέρεις, γιατί το σκέφτεσαι ξανά και ξανά. Και για τι;».