Τα βάσανα της διάσημης Μεξικανής καλλιτέχνιδας Φρίντα Κάλο ήταν τόσο μεγάλα, που «μάλλον» ζήτησε από την αδελφή ψυχή της να τη βοηθήσει να βάλει τέλος στη ζωή της, σύμφωνα με το νέο ντοκιμαντέρ. Ο λόγος φυσικά για τον σύζυγό της Ντιέγκο Ριβέρα. Ο σύζυγος της Φρίντα Κάλο μπορεί να τη βοήθησε να πεθάνει, αποκαλύπτει ο εγγονός του Ντιέγκο Ριβέρα.

Η αγάπη του κόσμου για τη ζωντανή τέχνη της Φρίντα Κάλο συνδυάζεται με τη γοητεία με την πολύχρωμη ιδιωτική της ζωή, την εξαιρετική, οδυνηρή προσωπική της ιστορία.

Ένα ντοκιμαντέρ για τη Μεξικανή καλλιτέχνιδα πρόκειται να αποκαλύψει μια κρυφή υποψία που αφορά στην οικογένεια του συζύγου και της μεγάλης αγάπης της, του διάσημου τοιχογράφου Ντιέγκο Ριβέρα.

Στις αρχές του επόμενου μήνα, μια σειρά τριών μερών του BBC, Becoming Frida Kahlo, θα περιλαμβάνει μια συνέντευξη με τον εγγονό του Rivera, Juan Rafael Coronel Rivera, στην οποία δηλώνει την πεποίθησή του ότι ο παππούς του «μάλλον» τελείωσε τη ζωή της Kahlo σε μια τελευταία πράξη αγάπης. Είναι μια μαρτυρία που έχει σκοπό να σταματήσει τις εικασίες σχετικά με τις «μυστηριώδεις» τελευταίες ώρες της καλλιτέχνιδας, αλλά θα ανάψει νέες φλόγες μεταξύ των εκατομμυρίων θαυμαστών της.

Ο Κορονέλ Ριβέρα, ένας Μεξικανός δημοσιογράφος τέχνης και φωτογράφος εγγονός του Ριβέρα από την πρώτη του σύζυγο, θα πει ότι ο Ριβέρα «την βοήθησε» και ότι «νιώθει ότι κάτι δεν πάει καλά». Στο τελευταίο μέρος του ντοκιμαντέρ του BBC2, υποστηρίζει: «Αν ο σύντροφος της ζωής σου λέει: «Είμαι κουρασμένος, θέλω πραγματικά να πάω τώρα, βοήθησέ με» – καλά, ίσως προσπαθήσεις».

Η Κάλο, γεννημένη το 1907, είχε άσχημη υγεία σε όλη τη σύντομη ζωή της. Επέζησε από πολιομυελίτιδα, τραυματίστηκε επίσης σοβαρά σε τροχαίο ατύχημα και είχε αυξανόμενη δυσκολία στην κίνηση. Υπέφερε επίσης από αποβολές, τις οποίες απεικόνισε διαβόητα σε μια σειρά από πρωτοποριακούς και δυνατούς πίνακες.

Εξίσου σκληρή, όμως, ήταν και η ταραγμένη συναισθηματική της ζωή. Η παθιασμένη σχέση της με τον Ριβέρα, τον οποίο είχε γνωρίσει πριν γίνει αμφιλεγόμενος ως κομμουνιστής αγωνιστής για την κοινωνική αλλαγή στις Ηνωμένες Πολιτείες, ήταν ασταθής από την πρώτη στιγμή. Οι πολλές του σχέσεις, συμπεριλαμβανομένης της αδερφής της, Κριστίνα, και με τη σταρ του Χόλιγουντ Paulette Goddard, έθεταν συνεχώς σε κίνδυνο τον γάμο τους.

«Συμφωνώ 100% με τον Χουάν», είπε ο ειδικός της Κάλο Λουίς-Μάρτιν Λοζάνο, μιλώντας από το Μεξικό. «Η οικογένεια της Φρίντα είχε πάντα την ιδέα ότι θα μπορούσε να ζούσε για μερικά χρόνια. Είναι λυπηρό να το λέμε, αλλά η αυτοκτονία ήταν πάντα επίσης μια πιθανότητα. Η Κάλο έγραψε για αυτό στο ημερολόγιό της, αλλά η αγάπη της για τον Ντιέγκο την εμπόδισε. Δεν ήθελε να τον αφήσει. Αλλά το θέμα πρέπει να έχει ανακύψει ανάμεσά τους».
Το ντοκιμαντέρ, της εκτελεστικής παραγωγής της Nancy Bornat, εξετάζει βασικές δημιουργικές στιγμές στην καριέρα της Kahlo υπό το φως νέων στοιχείων σχετικά με την ψυχική της κατάσταση και τη σωματική της υγεία. Σε μια σειρά συνεντεύξεων που γυρίστηκαν στο Μεξικό, όπου το διάσημο Μπλε Σπίτι της αποτελεί πλέον κορυφαίο τουριστικό αξιοθέατο, το ντοκιμαντέρ απεικονίζει μια πλήρη εικόνα της δουλειάς της και της ερωτικής της ζωής, η οποία περιελάμβανε σχέσεις με τον Λέον Τρότσκι, τον εξόριστο Ρώσο κομμουνιστή ηγέτη και με τη Ζακλίν Λάμπα, τη νεαρή σύζυγο του σημαντικού Γάλλου σουρεαλιστή καλλιτέχνη Αντρέ Μπρετόν.

Ωστόσο, ήταν ο Ριβέρα που εντόπισε για πρώτη φορά τα καλλιτεχνικά χαρίσματα της Κάλο και κράτησε με ασφάλεια την αγάπη της μέχρι το θάνατό της το 1954, στα 47 της.

«Ο Ριβέρα ήταν προσεκτικός. Δεν της είπε ποτέ πώς να ζωγραφίζει, είχε υπερβολικό σεβασμό», είπε ο Λοζάνο, που εμφανίζεται στη σειρά. «Ήταν ο πρώτος της θαυμαστής και της είπε να είναι ο εαυτός της. Συνειδητοποίησε ότι είχε δυνατότητες και την ενθάρρυνε να συνεχίσει. Ήταν ένας μεγάλος υποστηρικτης γι ‘αυτήν, την ίδια στιγμή, και δεν μπορείτε να αρνηθείτε ότι δεν θα είχε ανθίσει τόσο καλά χωρίς αυτόν. Ο Ριβέρα παρείχε σταθερότητα, αλλά οι πίνακές της είναι δικοί της».

Η τελευταία φάση της ζωής της Κάλο, αφού είχε γιορταστεί στο εξωτερικό με εκθέσεις στη Νέα Υόρκη και το Παρίσι, ξεκίνησε μετά από ένα ταξίδι στο Σαν Φρανσίσκο όπου ο Ριβέρα είχε μετακομίσει με τον Γκόνταρντ μετά το διαζύγιό τους. Μακρυά στο Μεξικό, η Κάλο τον ακολούθησε και το ζευγάρι, επανενωμένο, αποφάσισαν να ξαναπαντρευτούν το 1940 με την αντίληψη ότι ενώ κανένας από τους δύο δεν ήταν πιθανό να μεταρρυθμιστεί, δεν θα μπορούσαν να χωρίσουν.

Πίσω στην Πόλη του Μεξικού ζούσαν χωριστά, σε γειτονικά σπίτια. Οι πιο σκοτεινοί μήνες ήρθαν με τον ακρωτηριασμό του ποδιού της Κάλο και την αυξανόμενη εξάρτησή της από τα ναρκωτικά και το αλκοόλ για να αντιμετωπίσει την ταλαιπωρία της και τις αμφιβολίες της για την καλλιτεχνική της αξία.

Τότε έγραψε στον Ριβέρα: «Θέλουν να πληγώσουν την περηφάνια μου κόβοντας ένα πόδι. Όταν μου είπαν ότι θα ήταν απαραίτητο να τον ακρωτηριάσουν, τα νέα δεν με επηρέασαν όπως περίμεναν όλοι. Όχι, ήμουν ήδη ακρωτηριασμένη όταν σε έχασα, πάλι, για πολλοστή φορά ίσως, και παρόλα αυτά επέζησα… Δεν φοβάμαι τον πόνο και το ξέρεις.

«Είναι σχεδόν εγγενές στην ύπαρξή μου, αν και ομολογώ ότι υπέφερα, και πολύ, όταν με απατούσες, κάθε φορά που το έκανες, όχι μόνο με την αδερφή μου αλλά με τόσες άλλες γυναίκες».
Ο Λοζάνο εξηγεί ότι ο Ριβέρα την απέφευγε κατά τη διάρκεια της ημέρας επειδή δυσκολευόταν να δει τον πόνο της: «Δεν θα μάθουμε ποτέ αν έβαλε τέλος στη ζωή της, αλλά αν τον ρωτούσε, δεν τον βλέπω να λέει «όχι».

«Η οικογένεια της Κάλο μίλησε επίσης για την πιθανότητα να τη βοήθησε να πεθάνει. Η ανιψιά της είπε λίγα για αυτό, αν και μπορεί να είναι ταμπού στην οικογένεια του Ριβέρα».

Η Κάλο κηδεύτηκε στο Παλάτι Καλών Τεχνών της Πόλης του Μεξικού. Ένα από τα διάσημα αυτοπορτρέτα της, με μια μικρή εικόνα του Ριβέρα εμφυτευμένη στο μέτωπό της, πουλήθηκε πρόσφατα σε δημοπρασία για 35 εκατομμύρια δολάρια.

«Η Κάλο δεν πρέπει να πέσει θύμα, αν και προφανώς υπάρχει πολύς πόνος στην εικονογραφία. Μπορείτε να θαυμάσετε την ποιότητα και τη δεξιοτεχνία και τη δουλειά της ταυτόχρονα. Δεν νομίζω ότι πρέπει να θεωρείται μάρτυρας», καταλήγει ο Λοζάνο. «Η ζωγραφική της δεν είναι μόνο πόνος. Πρόκειται για μια γυναίκα που γίνεται καλλιτέχνης. Ήταν αληθινή πρωτοπόρος».

Δείτε επίσης