Η ζωή χρωστούσε στον Μπρένταν Φρέιζερ και τώρα ξεπληρώνει το γραμμάτιό της. Ακούγεται υπερβολικό; Μπορεί. Όμως, υπερβολικά είναι και τα όσα βίωσε ο διάσημος ηθοποιός στην πορεία της καριέρας του. Το φετινό ακλόνητο φαβορί για το Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου, έζησε το φρικτό και σκοτεινό πρόσωπο του Χόλιγουντ σε όλο του το μεγαλείο.
Οδηγήθηκε σε μία αναγκαστική απομόνωση στο πικ της καριέρας τους κι έμεινε μόνος να παλεύει με την κατάθλιψη, τα ψυχικά τραύματα που του άφησε η σεξουαλική επίθεση που δέχτηκε από τον πρόεδρο των Χρυσών Σφαιρών, τον πόνο που του προκάλεσε η κατάρρευση του γάμου του, αλλά και τον σωματικό πόνο από τους τραυματισμούς που είχε υποστεί όταν ως σωστός επαγγελματίας που ήταν, έδινε ψυχή και σώμα στα γυρίσματα των ταινιών που πρωταγωνιστούσε.
Από τα μέσα της δεκαετίας του 2000 μέχρι το θριαμβευτικό του comecabk με τη “Φάλαινα”, ο Μπρένταν Φρέιζερ γνώριζε μόνο το σκληρό πρόσωπο της ζωής και του Τύπου που σαν όρνεα περίμεναν στη γωνία και σε κάθε σπάνια εμφάνισή του όρμαγαν πάνω του για να τον κατασπαράξουν. Ο ηθοποιός ένιωσε στο πετσί του τον πόνο που σου προκαλεί το bodyshaming, το οποίο δεχόταν από τις αρχές της καριέρας του: πότε για το “αγαλματένιο” κορμί του και πότε για το υπέρβαρο σώμα του. Ο Τύπος σαν άλλη.. ζυγαριά ήταν εκεί για να στάξει τη χολή του στον ηθοποιό, ο οποίος έκανε το μεγάλο comeback με τον ρόλο ενός υπέρβαρου. Είπαμε, η ζωή του χρωστούσε και τον δικαιώνει μέσω όλων εκείνων που τον πλήγωσαν.
Ακόμα και του Χόλιγουντ που προτού γίνει μόδα το #MeToo στη “Μέκκα του κινηματογράφου” τού γύρισε την πλάτη, όταν εξομολογήθηκε τη σεξουαλική επίθεση που δέχτηκε από έναν ισχυρό άνδρα του συστήματος τον πρόεδρο των Χρυσών Σφαιρών, Φίλιπ Μπερκ Γιατί, το όχι και τόσο μακρινό 2003, τους ισχυρούς δεν τους αγγίζαμε. Δεν όρθωνες το ανάστημά σου απέναντι στη βία που σου ασκούσαν. Γιατί αν το έκανες, το σύστημα σε “έφτυνε” και σε έστελνε… εξορία. Όπως έγινε και με τον Φρέιζερ.
Ο ημίγυμνος Ταρζάν και η σεξουαλική αντικειμενοποίηση του Φρέιζερ
Ο ηθοποιός μετά το τέλος των σπουδών του στο πανεπιστήμιο, έκανε τις πρώτες του προσπάθειες στον κινηματογράφο. Ήταν στις αρχές της δεκαετίας του ’90, με τον Φρέιζερ να παίρνει μέρος σε διάφορες ταινίες. Όμως, το μεγάλο μπαμ ήρθε προς τα τέλη της δεκαετίας με τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο «George of the Jungle».
Η ταινία γνώρισε μεγάλη επιτυχία και οι μετοχές του εκτοξεύτηκαν. Στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας, ο ηθοποιός εμφανίζεται ημίγυμνος, φορώντας μονάχα ένα εσώρουχο που αναδείκνυε το απίστευτα καλογυμνασμένο σώμα του, το οποίο απέκτησε με ένα σκληρό πρόγραμμα διατροφής και γυμναστικής. Η σέξι εικόνα του εκτόξευσε τις μετοχές του και ως άνδρα, αποκτώντας πολλές θαυμάστριες σε όλο τον κόσμο.
Κι ενώ θα πίστευε κανείς πως ο χαμός που δημιουργήθηκε γύρω από την εικόνα του και πως πλέον αποτελούσε “αντικείμενο πόθου” για τον γυναικείο πληθυσμό, θα τον κολάκευε, εκείνος ένιωθε φρικτά. Αισθανόταν πως είχε γίνει ένα “σεξουαλικό αντικείμενο”, και όλο αυτό τού κόστιζε ψυχολογικά.
«Ήταν υποτιμητικό. Κοιτάω τον εαυτό μου και βλέπω απλώς ένα “κρέας” που περπατάει. Έτσι με έβλεπαν και κάποιοι άλλοι», είχε δηλώσει στο παρελθόν στο GQ. Αυτός ήταν και ο λόγος που δεν είπε το «ναι» για το «George of the Jungle 2».
Η σεξουαλική επίθεση από τον ισχυρό του Χόλιγουντ
Η ταινία που αποτέλεσε σταθμό για την καριέρα του ήταν η «Μούμια» το 1999. Υποδυόμενος τον Ρικ Ο’ Κόνελ, έναν Αμερικανό τυχοδιώκτη που καλείται να σταματήσει τη μούμια που ξύπνησε άθελά της μία ομάδα αρχαιολόγων, ο ηθοποιός γνώρισε την καταξίωση και καθιερώθηκε ως ο απόλυτος πρωταγωνιστής στις blockbuster ταινίες. Κι ενώ ο Φρέιζερ βλέπει μπροστά του την κορυφή και το όνομά του να μπαίνει στην A list του Χόλιγουντ, ήρθε ένα περιστατικό που έφερε τούμπα τη ζωή του και τον οδήγησε σε ένα σκοτεινό τούνελ που χρειάστηκε να περάσουν σχεδόν 20 χρόνια για να δει το φως.
Ήταν το 2003, όταν ο Φίλιπ Μπερκ, πρώην πρόεδρος της HFPA κάλεσε τον ηθοποιό σε ένα ξενοδοχείο του Μπέβερλι Χιλς για γεύμα. Ωστόσο, όπως αποδείχθηκε αργότερα, δεν είχε στο μυαλό του ένα επαγγελματικό δείπνο. Ο 89χρονος σήμερα Φίλιπ Μπερκ, ο οποίος εξακολουθεί να αρνείται κάθε κατηγορία, επιτέθηκε σεξουαλικά στον Φρέιζερ.
«Πήγαμε να κάνουμε χειραψία και τότε, εκείνος άπλωσε το χέρι του στον πισινό μου και στο μόριό μου. Ένιωσα άρρωστος, τραυματισμένος», περιέγραφε σε συνέντευξή του το 2018 ο Φρέιζερ.
Ο ηθοποιός για χρόνια δεν είχε μιλήσει για όσα συνέβησαν, φοβούμενος τις επιπτώσεις που μπορεί να είχε η αποκάλυψή του. Ακόμα και όταν αποφάσισε να καταγγείλει όσα συνέβησαν, η HFPA, προσπαθώντας να καλύψει το σκάνδαλο, του πρότεινε να υπογράψει την εξής κοινή δήλωση: «Αν και διαπιστώθηκε ότι ο κ. Μπερκ άγγιξε ανάρμοστα τον κ. Φρέιζερ, σύμφωνα με τα στοιχεία επρόκειτο για αστείο και όχι σεξουαλική προσέγγιση».
Εκείνος φυσικά, αρνήθηκε και ο Μπερκ συνέχισε να είναι μέλος της HFPA, έχοντας δικαίωμα ψήφου. Απολύθηκε οριστικά τον Απρίλιο του 2021, αφού κυκλοφόρησε ένα άρθρο, στο οποίο χαρακτήριζε το κίνημα «Black Lives Matter» ρατσιστικό και υποστήριξε πως προωθεί το μίσος.
Το περιστατικό κακοποίησης, τον έκανε για χρόνια να χάσει κάθε σεβασμό, όχι μόνο προς τους άλλους, αλλά και προς τον ίδιο του τον εαυτό. Κυρίως όμως, για τον οργανισμό της Ένωσης Ξένου Τύπου του Χόλιγουντ (HFPA). «Ένιωθα άσχημα. Ένιωθα σαν μικρό παιδί. Ένιωθα σαν να είχα μια μπάλα στο λαιμό μου. Νόμιζα ότι θα κλάψω», είχε αναφέρει ο ηθοποιός.
Για πολλά χρόνια, βρισκόταν στη «μαύρη λίστα» της HFPA, καθώς δεν λάμβανε καν προσκλήσεις για τις Χρυσές Σφαίρες μετά το περιστατικό. Αυτός ήταν και ο λόγος που ο Μπρένταν Φρέιζερ δεν πήγε στη φετινή τελετή. Και όπως σημείωσαν πολλοί, η καταγγελία του ηθοποιού ήταν και ο λόγος που δεν κατέκτησε τη Χρυσή Σφαίρα και ας ήταν το μεγάλο φαβορί. Μάλλον, ακόμα και τώρα, η Ένωση λειτουργεί εκδικητικά.
Πάντως, ο ίδιος για τη μη παρουσία του στην τελετή είχε και πει στο περιοδικό GQ:«Περισσότερο έχω κακές αναμνήσεις παρά σεβασμό με την Ένωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου του Χόλιγουντ. Η μητέρα μου δεν με μεγάλωσε να είμαι υποκριτής. Μπορείτε να με αποκαλείτε πολλά πράγματα, αλλά όχι αυτό».
Τα ψυχικά τραύματα και η απομόνωση
Όσα συνέβησαν το 2003, τον οδήγησαν να δεχτεί μια πρόταση για την ταινία «Looney Tunes: Back in Action». Εκεί είχε την ευκαιρία να «βγάλει προς τα έξω τη χειρότερη εκδοχή του εαυτού του», όπως είχε πει και ο ίδιος.
Θεώρησε την ταινία αυτή «ένα δημόσιο χτύπημα στον ίδιο του τον εαυτό». «Ένιωθα ταπεινωμένος, δεν είχα καθόλου αυτοεκτίμηση», είχε δηλώσει. Μετά από αυτόν τον ρόλο, ο ηθοποιός αποσύρθηκε για πολλά χρόνια από τα φώτα της δημοσιότητας.
Μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, έδινε τη δική του μάχη με την κατάθλιψη. «Δεν είχα καταλάβει πώς ένιωθα όλα αυτά τα χρόνια. Ήμουν απογοητευμένος, καταθλιπτικός. Το κοινό μου το είχε καταλάβει. Είχα λάβει κάποια μηνύματα από κόσμο που μου έλεγε ότι ανησυχεί. Θρηνούσα για τον θάνατο της μητέρας μου, ήμουν σε σοκ, αλλά άργησα να καταλάβω ότι δεν ήταν μόνος αυτό. Ένιωθα σαν να γέρασα πριν την ώρα μου. Ήμουν κρυμμένος και ο κόσμος συνέχιζε να γυρίζει και χωρίς εμένα. Δεν είχα κανέναν σκοπό», παραδέχτηκε το 2016 στην πρώτη του συνέντευξη στο κανάλι BUILD, μετά από πολλά χρόνια που βρισκόταν στην αφάνεια.
Και μέσα σε αυτή τη δύσκολη περίοδο που βίωνε, ήρθε και ο χωρισμός με τη σύζυγό του, Άφτον Σμιθ. Το ζευγάρι γνωρίστηκε στις 4 Ιουλίου του 1993 μέσω της κοινής τους φίλης και ηθοποιού, Γουινόνα Ράιντερ, απέκτησαν μαζί τρία παιδιά, τον Γκρίφιν, τη Λίλαντ και τον Χόλντεν. Όσοι τους έβλεπαν μαζί μιλούσαν για το πιο αγαπημένο ζευγάρι, ενώ πολλές φορές, ο Μπρένταν Φρέιζερ είχε αναφερθεί δημόσια στη σύζυγό του, υποστηρίζοντας πως ήταν το πιο σημαντικό άτομο στη ζωή του.
Το 2007, η ανακοίνωση του διαζυγίου τους, έπεσε σαν «βόμβα» στο Χόλιγουντ. Ο εκπρόσωπος του ζευγαριού τότε, είχε δηλώσει πως συνεχίζουν να διατηρούν μια στενή και στοργική φιλία, χωρίς να κάνει γνωστούς τους λόγους του χωρισμού τους. Το διαζύγιο οριστικοποιήθηκε το 2009, με το δικαστήριο να ορίζει μια διατροφή ύψους 50.000 δολαρίων για τη Σμιθ.
Όταν το 2013, ο Φρέιζερ ανακοίνωσε πως δεν δύναται πλέον να προσφέρει το εν λόγω ποσό στην πρώην σύζυγό του, λόγω οικονομικών δυσχερειών, ξεκίνησε μια έντονη δικαστική διαμάχη για το άλλοτε αγαπημένο ζευγάρι. Εκείνη τον κατηγόρησε για απάτη, ισχυριζόμενη πως ο ηθοποιός έχει περιουσία ύψους 9 εκατ. δολαρίων, την οποία είχε αποκρύψει, όταν εκδόθηκε το διαζύγιο κι εκείνος έθεσε ως δικαιολογία πως ένας τραυματισμός που είχε υποστεί τότε, στην πλάτη του, τον ανάγκασε να σπαταλήσει ένα τεράστιο χρηματικό ποσό για να καλύψει τα ιατρικά έξοδα. Τελικά, τα βρήκαν εξωδικαστικά και σήμερα, μοιράζονται την επιμέλεια των παιδιών τους.
Το bodyshmaing από τον Τύπο
Η κακή ψυχολογία και τα ζόρια που τραβούσε, είχαν οδηγήσει τον Μπρένταν Φρέιζερ να παραμελήσει εντελώς τον εαυτό του. Ο άλλοτε γόης του Χόλιγουντ πήρε πολλά κιλά. Η αλλαγή στην εμφάνισή του αποτέλεσε για τον Τύπο, βούτυρο στο ψωμί του.
Δημοσιεύματα το 2010 έκριναν σκληρά την εμφάνισή του, αδιαφορώντας για το πώς ένιωθε ο ίδιος. Ο “παχύσαρκος Φρέιζερ” ήταν από τους αγαπημένους τίτλους. Εκείνος, μη ξέροντας πώς να το αντιμετωπίσει, κλείστηκε στον εαυτό του και δεν έβγαινε από το σπίτι του, παρά μόνο όταν ήταν απαραίτητο. Χρόνια αργότερα, σε συνέντευξή του είχε αποκαλύψει πως εκτός της κακής ψυχικής του κατάστασης, σημαντικό ρόλο στην αλλαγή της εικόνας του έπαιξαν κάποια προβλήματα υγείας που τον ταλαιπωρούσαν. «Επισκεπτόμουν το ένα νοσοκομείο μετά το άλλο εκείνη την περίοδο. Ήταν αδύνατον να καταφέρω να διατηρήσω ένα αθλητικό κορμί», ανέφερε.
Το #MeToo και η θριαμβευτική επιστροφή
Το 2018 ο Μπρένταν Φρέιζερ αποφάσισε να αντιμετωπίσει τους δαίμονές του κατά πρόσωπο. Όσο κι αν δίσταζε για 15 χρόνια κι όσο δύσκολο κι αν του φαινόταν, ο ηθοποιός μίλησε ανοιχτά για τη σεξουαλική επίθεση που δέχτηκε το 2003.
Το κίνημα #MeToo ήταν η ευκαιρία του. Ήρθε η στιγμή του να διώξει από πάνω του όσα τον βάραιναν.
«Είμαι ακόμα φοβισμένος; Απολύτως. Νιώθω ότι πρέπει κάτι να πω; Ξεκάθαρα», είχε δηλώσει πριν περιγράψει δημόσια το δυσάρεστο «ραντεβού» του με Φίλιπ Μπερκ.
Στα 53 του χρόνια, αποφάσισε να κάνει ένα δυναμικό comeback με το «The Whale» του Ντάρεν Αρονόφσκι. Όταν κατέκτησε το βραβείο στα έβγαλε έναν σπαρακτικό λόγο: «Μου πήρε 32 χρόνια να φτάσω εδώ. Ήμουν στην ερημιά και μάλλον θα έπρεπε να είχα αφήσει ίχνη από ψίχουλα, αλλά με βρήκες και όπως όλοι οι καλύτεροι σκηνοθέτες μου έδειξες που να πάω για να βρεθώ εκεί που ήθελα να είμαι» είπε μεταξύ άλλων και απευθυνόμενος στον Ντάρεν Αρονόφσκι.
Ο Φρέιζερ είναι το ακλόνητο φαβορί για το Όσκαρ και τίποτα δεν είναι ικανό να του το στερήσει. Αυτό το Όσκαρ το αξίζει για την ανατριχιαστική ερμηνεία του και για τα όσα δύσκολα πέρασε. Το αξίζει γιατί ήρθε η ώρα της δικαίωσης… Ήρθε η ώρα το φως να νικήσει το σκοτάδι!