Τι κοινό μπορεί να έχουν δύο γυναίκες του 21ου αιώνα με δυο άλλες που έζησαν την εποχή του χαλκού;

Ποιο μυστικό μπορεί να κρατάει σε απόσταση μια μάνα και μια κόρη; Πώς το τείχος του χρόνου υποχωρεί και επιτρέπει στην κόρη να μάθει την αλήθεια για τη μητέρα της που είναι κρυμμένη στους αιώνες; Ποια σχέση μπορεί να έχει η θρυλική γυναίκα ελάφι, με τη μούμια του Ουκόκ και και την γνωστή μας Ιφιγένεια; Οι απαντήσεις στο νέο μυθιστόρημα της Πασχαλίας Τραυλού με τίτλο Η Ιέρεια με το τατουάζ, ένα βιβλίο που ισορροπεί ανάμεσα στο μυστήριο, τον ρεαλισμό και τους μύθους, ένα βιβλίο πρωτότυπο και πολυεπίπεδο το οποίο στον πυρήνα του αναφέρεται στην ουσία της μητρότητας, στις έμφυλες σχέσεις σε εποχές που οι κοινωνίες εγκαταλείπουν το μητριαρχικό τους προφίλ και παίρνουν την πατριαρχική δομή τους, στον έρωτα που γοητεύει ιδωμένος από μια υπερβατική και συμβολιστική οπτική. Και φυσικά ένα βιβλίο που αναφέρεται στη βία και την καταδικάζει από όποιο φύλο κι αν προέρχεται.

Η αλήθεια πίσω από τον μύθο. Κι όμως η Ιέρεια με το τατουάζ είναι υπαρκτό πρόσωπο… περίπου!

Μια μούμια εντοπίστηκε σε άριστη κατάσταση  στο οροπέδιο Ουκόκ στα όρη Αλτάι (Σιβηρία) σε ένα περίτεχνο τάφο επαληθεύοντας το μύθο για την ύπαρξη των Αμαζόνων. Αλλά αυτός δεν ήταν ο μόνος λόγος που αποτελεί μυστήριο η γυναίκα αυτή… Έχουν διασωθεί πλήρως τα χαρακτηριστικά της ως και… το εντυπωσιακό τατουάζ ελαφιού που είχε στο σώμα της! Στη μαγνητική τομογραφία μπόρεσαν να ανακαλύψουν ότι η 2500 ετών γυναίκα έπασχε από καρκίνο του μαστού – και κάπνιζε κάνναβη για να ηρεμεί από τον πόνο.

Οι παρενέργειες της κάνναβης την έκαναν να παραληρεί και να δίνει την εντύπωση ότι χρησμοδοτούσε. Για αυτό η ταφή της έγινε με τιμές βασιλιά, γεγονός ανορθόδοξο για τα ταφικά έθιμα της εποχής όπως απρόβλεπτο και ανεξήγητο ήταν το ότι διέθετε ινδοευρωπαϊκά χαρακτηριστικά και όχι μογγολικά.

Δύο πρωταγωνίστριες… δύο πραγματικότητες, δύο εποχές με απόσταση 3000 ετών μεταξύ τους.

Η Αίθρα και η Ιφιγένεια, η κόρη και η μητέρα της στο μυθιστορηματικό σύμπαν της Τραυλού ζουν τις ζωές τους στιγματισμένες από μυστικά, θεϊκές βουλές και κοινωνικά στερεότυπα μες στα οποία περιχαρακώνονται η ζωή και η ευτυχία τους. Στο πρώτο μέρος του βιβλίου, ο αναγνώστης εντοπίζει μια διαλυμένη ψυχολογικά Αίθρα έπειτα από την απώλεια του μονάκριβου γιου της και την αδικαιολόγητη και σκληρή απόρριψη της μητέρας της έπειτα από αυτό το συμβάν και την αποκάλυψη της εξωσυζυγικής της σχέσης. Η μητέρα χειραγωγεί, κατευθύνει, ενοχοποιεί, επιβάλλεται, αποδεικνύοντας μια σκοτεινή πτυχή της μητρότητας.

Η Αίθρα τιμωρεί τον εαυτό της για την απώλεια του παιδιού της έως τη στιγμή που δέχεται μία πρόταση από τη διάσημη ανθρωποαρχαιολόγο Άντριαν Μάγιορ να συμμετέχει σε ανασκαφές στα Αλτάια όρη προκειμένου να αποδειχτεί ότι οι Αμαζόνες ήταν πρόσωπα υπαρκτά. Προσφέρει στον εαυτό της μια τελευταία ευκαιρία για να πραγματοποιήσει το όνειρο που πρόδωσε στα φοιτητικά της χρόνια και βιώνει εντέλει μια απίθανη περιπέτεια αυτογνωσίας. Ταξιδεύει στο όρος Ουκόκ όπου μια αλυσίδα παράδοξων γεγονότων την οδηγεί σταδιακά στην αποκάλυψη ενός μεγάλου μυστικού και στην αναθεώρηση της τραυματικής έως τότε σχέσης που είχε με τη μητέρα της.

Στο δεύτερο μέρος ο αναγνώστης βρίσκεται αντιμέτωπος με απανωτές εκπλήξεις καθώς αρχίζει να έρχεται σε επαφή με το μυθικό σύμπαν που δημιουργεί η Τραυλού βασισμένη σε θρύλους, μύθους, θρησκευτικά στοιχεία, αρχαίους θεούς και σύμβολα που διαχρονικά γοητεύουν. Η αναγνωστική απόλαυση κορυφώνεται, το μυστήριο και η αγωνία εντείνονται, τα συναισθήματα πρωταγωνιστούν και θριαμβεύουν. Η γυναίκα-ελάφι και ο Θόας-λύκος δημιουργούν ένα εξαίσιο ερωτικό ζευγάρι εκπροσωπώντας μια αρχετυπική μορφή έρωτα που δεν έχει ξαναδιαβάσει ο αναγνώστης. Η ανάγνωση είναι μαγική και η ψυχή αφήνεται σε ένα συναρπαστικό ταξίδι στο χρόνο, όπου τα όρια είναι ρευστά ανάμεσα στην πραγματικότητα και τον θρύλο, τους θεούς και τους θνητούς, την αλήθεια και τον μύθο.  

Δεν πρόκειται όμως για μια ακόμα ιστορία που η λύση επέρχεται από τον παντοδύναμο έρωτα. Η ηρωίδα ορίζει τον εαυτό της. Τον αναλύει. Τον αφουγκράζεται. Τον τιμωρεί και τον εξαγνίζει. Και μόνο τότε δέχεται τον έρωτα στη ζωή της. Όταν είναι σίγουρη πως κατέχει πάνω απ’ όλα την αυτογνωσία της και έχει πια διαχειριστεί τα ψυχικά της τραύματα.  

Αξίζει να αναφερθεί ότι στο πρώτο μέρος είναι εντυπωσιακό το «οδοιπορικό» της συγγραφέως στην σκυθική μυθολογία, τα ευρήματα στην περιοχή της Ευρασίας, στο μύθο των Αμαζονων καθώς και στην ανακάλυψη της εμβληματικής μούμιας του Ουκόκ, μιας ιέρειας με ινδοευρωπαϊκά χαρακτηριστικά, στοιχεία ζυμωμένα με το μυθιστόρημα που αποδεικνύουν τη βαθειά έρευνα που έχει πραγματοποιήσει για τη συγγραφή αυτού του πρωτότυπου βιβλίου.

Η ουσιαστικότερη έρευνά της όμως έχει να κάνει με την ανθρώπινη ψυχή. Οι ήρωες είναι σμιλεμένοι με λεπτομέρεια, το συναίσθημα ξεχειλίζει, οι ήρωες συνομιλούν με την ψυχή και τον νου του αναγνώστη, ενώ η ατμόσφαιρα είναι μοναδική και πρωτότυπα φιλοτεχνημένη. Η ιέρεια με το τατουάζ είναι ένα βιβλίο που μιλά για τη γυναίκα, ανεξάρτητα από την εποχή της, ανεξάρτητα από τους ρόλους που της επιβάλλει η κοινωνία, ανεξάρτητα από τα στερεότυπα που την καθηλώνουν κοινωνικά. Ένα βιβλίο για όσους θέλουν να βιώσουν τον κραδασμό της καρδιάς και του νου και να ανακαλύψουν τις κρυμμένες αλήθειες του εαυτού τους. 

Διαβάστε επίσης: Δύο βιβλία Ελλήνων συγγραφέων που γίνονται οι δικές σου ιστορίες

Photo cover:pixabay.com/UrsaMinorArt/woman

Διαβάστε επίσης: