Εκκεντρικές, επιδεικτικές και κυρίως χαλαρές και με χιούμορ, οι σταρ της μεταμόρφωσης έχουν γίνει οι νέες μούσες των brands της μόδας. Καθώς ξεκινά το RuPaul’s Drag Race France, είναι η ιδανική αφορμή να δούμε πώς οι drag queens έγιναν οι νέες βασίλισσες της μόδας.

Στις 25 Ιουνίου, έπαιξε το πρώτο επεισόδιο του γαλλικού διαγωνισμού drag queens RuPaul’s Drag Race στο France Tv Slash. Ανάμεσα στις δώδεκα υποψήφιες με το θεατρικό look, η La Grande Dame τραβάει την προσοχή των ειδικών της μόδας. Για να μπει στο σόου δεν φορά κοστούμι, αλλά φόρεμα με χάντρες του νεαρού Ελβετού σχεδιαστή, Kevin Germanier . «Μια ιστορία φιλίας» είπε ο τελευταίος. Αν ο σχεδιαστής επικαλείται προσωπικούς δεσμούς, δεν είναι ο μόνος που έχει πάθος με τις drag queens. Μπορούμε να μιλήσουμε ακόμη και για φαινόμενο. Τα τελευταία χρόνια, η Violet Chachki έχει περπατήσει για τον Richard Quinn , τους φιναλίστ του American Drag Race για τα εσώρουχα Savage X Fenty . Οι Rose και Punani έχουν ποζάρει για τον Claudie Pierlot, η Gigi Goode και η Symone έχουν γίνει μούσες του Moschino… Οι συνεργασίες είναι πάρα πολλές για να τις απαριθμήσουμε. Η μόδα απλά έχει στραφεί στις drag queens.

Η αγάπη των σχεδιαστών μόδας για αυτό τον κόσμο δεν είναι καινούργια. Δύο από αυτούς μάλιστα διατηρούσαν πάντα στενές σχέσεις: ο Thierry Mugler και ο Jean Paul Gaultier. Ο πρώτος, αχώριστος από τη σόου μπίζνες, παρουσίαζε drag queens στην κριτική του Mugler Follies . Ο δεύτερος δεν έκρυψε ποτέ τη γοητεία του για τη Divine, τη μούσα του σκηνοθέτη John Waters, και έκανε την Conchita Wurst να περπατήσει στην πασαρέλα του το 2015. Το τρομερό παιδί της μόδας ήταν επίσης μεταξύ των μελών της κριτικής επιτροπής για το πρώτο επεισόδιο του Ru Paul’s Drag Αγώνας Γαλλίας. Ένα όνειρο για υποψηφίους που, όπως πολλές drag queen, οφείλουν λίγη από την τέχνη τους στις παρελάσεις του.

Γιατί η μετάβαση ήταν πάντα εμπνευσμένη και από τη μόδα. «Πρόκειται για οράματα γυναικών που αμφισβητούν τους καθιερωμένους κώδικες», λέει το δίδυμο Rose και Punani. Η μόδα και η μυθολογία της είναι επίσης η βάση μιας ολόκληρης ενότητας της κουλτούρας έλξης. Οι ομοφυλοφιλικές κοινότητες στις Ηνωμένες Πολιτείες από τη δεκαετία του 1920, κάνουν ήδη διαγωνισμούς drag queens. Η κάθεμια κρίνεται, ανάλογα με την κατηγορία της, για την εμφάνισή της, το βάδισμά και τα βήματα του voguing . Ο χορός, που διαδόθηκε από το τραγούδι Vogue της Madonna, μιμείται τις πόζες του διάσημου περιοδικού. Οι ομάδες ονομάζονται «Οίκοι», και ακόμη και τα επώνυμά τους είναι δανεισμένα από τη ραπτική: House of Lanvin, House of Gucci, House of St. Laurent…

Οι drag queen οδηγήθηκαν στο μπροστινό μέρος της σκηνής από το σόου του Αμερικανού RuPaul. Μετάδοση από το 2009, και σήμερα επικεφαλής των 24 βραβείων Emmy, η τηλεόραση του ριάλιτι έχει αναδείξει τις πολλές πτυχές αυτής της συνολικής πρακτικής, η οποία περιλαμβάνει τον έλεγχο του μακιγιάζ, του δράματος, του χορού, του τραγουδιού και, φυσικά, του styling. Στις πιο βιρτουόζους του χώρου απονέμεται η ετικέτα της « βασίλισσας της μόδας ». «Στους Αμερικανούς αρέσει να βάζουν ταμπέλες», λέει γελώντας η Νίκι Ντολ, η πρώτη Γαλλίδα που συμμετείχε – και έχει λάβει αυτή τη διάκριση. Μετά από εβδομάδες επιδείξεων στυλ, οι ειδικοί του χώρου βγαίνουν από το σόου με παγκόσμια δημοτικότητα και τον ανάλογο αέρα. Ακαταμάχητο για brands που αναζητούν ορατότητα.

It-girls – σχεδόν – όπως τα άλλα
Violet Chatchki, Miss Fame, Gigi Goode, Symone, Aquaria… Καμία από τις drag queens με γνώσεις μόδας δεν έχει λιγότερους από 1 εκατομμύριο followers στο Instagram. Δημοφιλείς και επιδεικτικές, αντιπροσωπεύουν ένα νέο πλεονέκτημα για τα brands που τους προσκαλούν για τις καμπάνιες τους, στις πρώτες σειρές ή στις πασαρέλες των επιδείξεων μόδας τους. Η Nicky Doll και η Rose και η Punani συμφωνούν: οι drag queen έχουν γίνει it-girls – σχεδόν – όπως οι άλλες. Γιατί, σε αντίθεση με τις περισσότερες μούσες του Instagram, οι drag queens είναι καλλιτέχνες που έχουν φτιάξει το δικό τους αισθητικό σύμπαν. «To brand είμαι εγώ», θυμάται η Nicky Doll.

Για να συνεργαστεί με καλές σχέσεις με αυτά τα νέα αστέρια, η μόδα το γνωρίζει καλά αυτό, πρέπει να είναι έτοιμη να σεβαστεί την ταυτότητά τους. «Δεν με ενδιαφέρει καθόλου να χρησιμοποιήσω μια drag queen ως κρεμάστρα ρούχων, εξηγεί ο Kevin Germanier. Πρέπει να σέβεσαι τον χαρακτήρα, την τέχνη». Και ακόμα κι αν οι συνεργασίες τεθούν υπό το πρόσημο της ελαφρότητας και του γέλιου, στο πλευρό των drag queens, η δυσπιστία είναι εντάξει. Οι Rose και Punani, οι οποίες έχουν επίσης συνεργαστεί με τους Patou και Rouje, εκτιμούν ιδιαίτερα την προσέγγιση των brands που τους δίνουν λευκή κάρτα. Δεν παραλείπουν να υπογραμμίσουν: «Παραμένουμε σε εγρήγορση, γιατί υπάρχουν καταχρήσεις».

«Οι brands έλκονται από το φαινόμενο γιατί θέλουν να συλλάβουν μια νέα, πιο ρευστή και επιδεικτική αρρενωπότητα», αναλύει η σημειολόγος μόδας Caroline Courbières, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Τουλούζης. Αλλά όχι μόνο. «Κάνουμε τους ανθρώπους να γελούν, να σκέφτονται, προσφέρουμε έμπνευση… Και μετά έχουμε μια άποψη: είμαστε ακτιβιστές», θυμάται η Nicky Doll. Η συνεργασία με μια drag queen δεν θα ήταν η ευκαιρία να αποκαταστήσει την εικόνα της; Τα όρια μεταξύ εκπροσώπησης και οικειοποίησης είναι αδύναμα. Ονομάζεται “pinkwashing “, το γεγονός της συσχέτισης με φιγούρες ή εκδηλώσεις της κοινότητας LGBTQI+ για να ωφεληθεί η φήμη κάποιου είναι η κύρια στροφή που αιωρείται γύρω από αυτές τις συνεργασίες. Αλλά αναγνωρίζεται πολύ καλά από τον πρώτο ενδιαφερόμενο.

«Μας έτυχε να πούμε όχι. Δεν θέλουμε να είμαστε “μαριονετοποιημένοι”», αναγνωρίζουν οι Rose και Punani. Για να υπερασπιστούν τους καλλιτέχνες και να αναπτύξουν τις προοπτικές συνεργασίας τους, τα πρακτορεία πολλαπλασιάζονται. Η Pop Models, για παράδειγμα, γεννήθηκε μόλις πριν από λίγους μήνες, για να «προωθεί τον επαγγελματισμό της τέχνης του drag» και μετρά στις τάξεις της ένα μεγάλο μέρος του καστ του Ru Paul’s Drag Race France.

Το γεγονός παραμένει ότι όταν οι δημιουργοί και οι drag queens μιλούν για τις σχέσεις τους, απεικονίζουν έναν κόσμο «ανταλλαγών», που κατοικείται από «συμμάχους», «μούσες» και πολλή «διασκέδαση». Και κρίμα για όσους δεν συμμετέχουν στο παιχνίδι. Όσο υπάρχουν, κάτω από αυτούς τους κορσέδες, καρδιές που χτυπούν για τη μόδα, και στα σπίτια, σχεδιαστές που ονειρεύονται θέαμα, είναι ένα ασφαλές στοίχημα ότι το drag και η μόδα θα ζήσουν μια όμορφη ιστορία αγάπης.

Δείτε επίσης