Κατοικώ στη Δυνατότητα –
Σπίτι πιο όμορφο απ’ την Πρόζα –
Με πιο πολλά Παράθυρα –
Με Πόρτες – πιο ανθεκτικές –
Με Δωμάτια σαν του Κέδρου –
Απόρθητα στο Μάτι –
Και για Οροφή Παντοτινή
Τη Στέγη τ’ Ουρανού –
Οι Επισκέπτες – οι πιο ωραίοι –
Η Ασχολία μου – Αυτή –
Τα στενά μου Χέρια πλατιά ν’ απλώνω
Για να μαζέψω τον Παράδεισο –


Όπως ήδη ανέφερα, η Ντίκινσον θαύμαζε γυναίκες συγγραφείς που
είχαν αναγκαστεί να δημοσιεύσουν τα έργα τους με ανδρικά ψευδώνυμα. Γνώριζε ότι, στον πατριαρχικό κόσμο της εποχής της, τα μυθιστορήματα και τα ποιήματα με συγγραφείς γυναίκες θεωρούντα μελοδραματικά και ανούσια, κι όχι ισότιμα με αυτά που έγραφαν οι άντρες. Η μόνη εξαίρεση στην Αμερική ήταν η Margaret Fuller
(1810-1850), μια μαχητική δημοσιογράφος, κριτικός, μεταφράστρια και εκδότρια, στενή φίλη του Ralph Waldo Emerson (1803-1882), η οποία στο βιβλίο της Women in the Nineteenth Century (1845) υπερασπίστηκε ανοιχτά και τολμηρά τα δικαιώματα των γυναικών, κατηγορώντας το ανδρικό κατεστημένο για τον αντιδραστικό και κοντόφθαλμο τρόπο με τον οποίο αντιμετώπιζε το γυναικείο φύλο. Το εν λόγω έργο της θεωρείται το πρώτο φεμινιστικό κείμενο στην ιστορία της Αμερικής.

Η Ντίκινσον δεν είχε το ταπεραμέντο της Φούλλερ, αλλά από νωρίς είχε κι αυτή ξεκινήσει τη δική της επανάσταση, μόνο που ο χαρακτήρας και η σημασία της θα αποκαλύπτονταν μετά τον θάνατό της. Πάντως, ήδη στα είκοσι οκτώ της είχε γράψει ένα ποίημα ενδεικτικό της στάσης της απέναντι σε ό,τι η Φούλλερ πολεμούσε με τα δικά της μέσα:


Υπάρχει μια λέξη
Που στο χέρι κρατά σπαθί
Τον ένοπλο άνδρα να διαπεράσει μπορεί –
Τις αιχμηρές της εξακοντίζει συλλαβές
Κι ύστερα μένει βουβή.


Για να επανέλθω στο θέμα του «εγκλεισμού» της Ντίκινσον, το οποίο
έχει επανειλημμένα απασχολήσει την κριτική, θα πρέπει να προσθέσω ότι, παρά τη δύσκολη σχέση που είχε η ποιήτρια με τους γονείς της, αγαπούσε πολύ την οικογένειά της, και από πολύ νωρίς –ήδη από την
ηλικία των είκοσι– δεν ήθελε να την αποχωρίζεται. Γράφει χαρακτηριστικά στη φίλη της, Jane Humphrey (1829-1908), με την οποία ήταν συμμαθήτριες στο Εκπαιδευτήριο Θηλέων του Όρους Χόλιοουκ:


Αυτό είναι το γράμμα μου στην Οικουμένη: 160 ποιήματα, Συγγραφέας Dickinson Emily, ΕκδόσειςΕκδόσεις Πατάκη, απόσπασμα

Photo cover:pixabay.com/Engin_Akyurt/holiday

Διαβάστε επίσης:

https://www.female-g.com/2022/04/01/8-%ce%b1%cf%80%ce%bf%cf%86%ce%b8%ce%ad%ce%b3%ce%bc%ce%b1%cf%84%ce%b1-%cf%84%ce%bf%cf%85-%cf%83%ce%af%ce%b3%ce%ba%ce%bc%ce%bf%cf%85%ce%bd%cf%84-%cf%86%cf%81%cf%8c%cf%85%ce%bd%cf%84-%ce%b3%ce%b9%ce%b1/