Σαν σήμερα το 1941 γεννήθηκε η Φέι Ντάναγουεϊ (Dorothy Faye Dunaway). Η θρυλική Αμερικανίδα ηθοποιός, βραβευμένη με Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για την ταινία του 1976 Το Δίκτυο (Network) σήμερα κλείνει τα 81.
Η ηθοποιός έλαβε το βραβείο μετά από άλλες δυο υποψηφιότητες που είχε λάβει για τις ταινίες Μπόνι και Κλάιντ (Bonnie and Clyde, 1967) και Τσάιναταουν (Chinatown, 1974). Πρωταγωνίστησε σε μια σειρά επιτυχημένων ταινιών μεταξύ των οποίων Υπόθεση Τόμας Κράουν (The Thomas Crown Affair, 1968), Ο Μικρός Ανθρωπάκος (Little Big Man, 1970), Οι Τρεις Μέρες του Κόνδορα (Three Days of the Condor, 1975) και Αποκαλύψεις για μια Γυναίκα (Mommie Dearest, 1981).
Η Φέι Ντάναγουεϊ γεννήθηκε στο Μπάσκομ της Φλόριδας το 1941. Γονείς της ήταν η Γκρέις Έιπριλ Σμιθ κι ο Τζον ΜακΝτάουελ Ντάναγουεϊ, ο νεώτερος, αξιωματικός του αμερικανικού στρατού. Η καταγωγή της είναι ιρλανδική, αγγλική και γερμανική. Σπούδασε υποκριτική στο Πανεπιστήμιο της Φλόριδας και το 1962 έγινε μέλος του θιάσου του Αμερικανικού Εθνικού Θεάτρου και της Ακαδημίας
Η Φέι Ντάναγουεϊ υπήρξε αρραβωνιασμένη με το φωτογράφο Τζέρι Σάτσμπεργκ από το 1966 εώς και το 1968, όταν τον άφησε για τον συμπρωταγωνιστή της στην ταινία Οι Ερασταί (A Place for Lovers), Μαρτσέλλο Μαστρογιάννι. Ο δεσμός της με τον Μαστρογιάννι κράτησε δυο χρόνια. Η ηθοποιός παντρεύτηκε τον Πίτερ Γουλφ, τραγουδιστή του συγκροτήματος The J. Geils Band το 1974. Το ζευγάρι χώρισε όμως το 1979. Μεταξύ του 1984 και του 1987 υπήρξε παντρεμένη με το Άγγλο φωτογράφο Τέρρι Ο’Νιλ με τον οποίο απέκτησε ένα γιο τον Λίαμ. Το 2003 ο Ο’Νηλ δήλωσε ότι ο Λίαμ ήταν στην πραγματικότητα υιοθετημένος.
Καριέρα
Η Ντάναγουεϊ έκανε το ντεμπούτο της στο Μπρόντγουεϊ στο ρόλο της κόρης του Τόμας Μορ στη θεατρική παράσταση Ένας Άνδρας για Όλες τις Εποχές και πέντε χρόνια αργότερα έκανε το ντεμπούτο της στον κινηματογράφο στο πλευρό του Άντονι Κουίν στην ταινία Ο Παράνομος (The Happening, 1967). Την ίδια χρονιά συμμετείχε επίσης στην ταινία Όταν ο Νόμος Προστάζει (Hurry Sundown) πλάι στους Μάικλ Κέιν και Τζέιν Φόντα κι έλαβε διεθνή αναγνώριση με το ρόλο της Μπόνι Πάρκερ στην ταινία Μπόνι και Κλάιντ (Bonnie and Clyde) όπου συμπρωταγωνίστησε μαζί με τους Γουόρεν Μπίτι και Τζιν Χάκμαν. Η Ντάναγουεϊ έλαβε την πρώτη της υποψηφιότητα για Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στην ταινία, αλλά έχασε το βραβείο από την Κάθριν Χέπμπορν. Την επόμενη χρονιά έλαβε άλλον ένα αξιομνημόνευτο ρόλο στην ταινία Υπόθεση Τόμας Κράουν (The Thomas Crown Affair, 1968) πλάι στον Στηβ Μακ Κουίν (είχε επίσης ένα μικρό ρόλο στην επανεκτέλεση της ταινίας του 1999, με τον Πιρς Μπρόσναν και τη Ρενέ Ρούσο). Το 1969 εμφανίστηκε στο πλευρό του Κερκ Ντάγκλας στην ταινία του Ελία Καζάν Ο Συμβιβασμός (The Arrangement), καθώς και στην κωμωδία του Τζον Φρανκενχάιμερ Θαλασσόλυκος της Χήρας (The Extraordinary Seaman). Υπήρξε μια από τις εμπορικότερες ηθοποιούς της δεκαετίας του ’70 λαμβάνοντας ρόλους σε σημαντικές ταινίες της περιόδου σκηνοθετών όπως οι: Άρθουρ Πεν, Ρόμαν Πολάνσκι, Σίντνεϊ Πόλακ, Σίντνεϊ Λουμέτ και Φράνκο Τζεφιρέλι. Το 1970 συμπρωταγωνίστησε με τον Ντάστιν Χόφμαν στην κωμωδία γουέστερν Ο Μικρός Ανθρωπάκος (Little Big Man, 1970) και το 1973 υποδύθηκε τη Μυλαίδη στην ταινία Οι Τρεις Σωματοφύλακες (The Three/Four Musketeers). Έλαβε τη δεύτερή της υποψηφιότητα για Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για το Φιλμ Νουάρ του Πολάνσκι Τσάιναταουν (Chinatown, 1974) στην οποία εμφανίστηκε στο πλευρό του Τζακ Νίκολσον κι ένα χρόνο αργότερα συμπρωταγωνίστησε με τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ στην ταινία Οι Τρεις Μέρες του Κόνδορα (Three Days of the Condor, 1975). Το 1976 έλαβε το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της ψυχρής αριβίστριας δημοσιογράφου Νταϊάνα Κρίστενσεν στην ταινία του Σίντνεϊ Λουμέτ Το Δίκτυο (Network). Στην ταινία αυτή πλαισιώνεται από τους Γουίλιαμ Χόλντεν, Ρόμπερτ Ντυβάλ και Πίτερ Φιντς. Το 1978 πρωταγωνίστησε μαζί με τον Τόμι Λι Τζόουνς στο θρίλερ Τα Μάτια της Λόρα Μαρς (Eyes of Laura Mars) και το 1979 υποδύθηκε την πρώην σύζυγο του Τζον Βόιτ στο δράμα του Τζεφιρέλι Ο Τσαμπ (The Champ).
Η καριέρα της άρχισε να φθίνει κατά τη δεκαετία του ’80, καθώς η ηθοποιός δε συνέχισε να λαμβάνει ενδιαφέροντες ρόλους. Η Ντάναγουεϊ απέδωσε τις ευθύνες χρόνια αργότερα στην ταινία του 1981 Αποκαλύψεις για μια Γυναίκα (Mommie Dearest), στην οποία η ηθοποιός υποδύθηκε την Τζόαν Κρόφορντ θρυλική σταρ της χρυσής εποχής του Χόλιγουντ. Η ταινία βασιζόταν στο αποκαλύπτικό βιβλίο της θετής κόρης της Κρόφορντ, Κριστίνα, το οποίο την περιέγραφε ως βάναυση μητέρα. Δεδομένου ότι το βιβλίο είχε προκαλέσει σκάνδαλο στους κύκλους του Χόλιγουντ, καθώς κυκλοφόρησε αμέσως μετά το θάνατο της Κρόφορντ, οι κριτικοί και η κοινωνία του Χόλιγουντ μίσησαν την ταινία. Κατά συνέπεια η ηθοποιός έλαβε το Χρυσό Βατόμουρο για τη χειρότερη ερμηνεία της χρονιάς. Παρόλα αυτά η ταινία απεδείχθη μια από τις 30 εμπορικότερες της χρονιάς. Η Ντάναγουεϊ όμως βρέθηκε χωρίς νέες προσφορές κι αναγκάστηκε να επιστρέψει στο θέατρο το 1982. Επέστρεψε στον κινηματογράφο με τις ταινίες: Η Διεφθαρμένη Ζωή της Λαίδης Μπάρμπαρα (The Wicked Lady) το 1983 και Supergirl το 1983 που θεωρήθηκαν αποτυχημένες. Η ερμηνεία της στο πλευρό του Μίκι Ρουρκ στην ταινία του 1987 Μπάρφλαϊ (Barfly) έλαβε θετικές κριτικές και μια υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα, αλλά ήταν πλέον αργά για να ανακάμψει. Κατά τη δεκαετία του ’80 συμμετείχε σε πολλές τηλεταινίες κι αναγκάστηκε να απορρίψει το ρόλο της Σέιμπλ Κόλμπι στη σειρά Οι Κόλμπις (The Colbys), spin-off της σειράς Δυναστεία (Dynasty). Ωστόσο μπορεί μαζί με τη φθορά του χρόνου, που βασάνιζε την Φέι Ντάναγουεϊ, να ήρθε και η φθορά της καριέρας της αλλά η ίδια παραμένει ένα κινηματογραφικό σύμβολο, μιας εποχής – μιας τελευταίας αναλαμπής του Χόλιγουντ…
Δείτε επίσης