Γιατί το Κάμα-Σούτρα είναι -και- ένα μυστικιστικό κείμενο: Τα ιερά κείμενα του Ινδουισμού αποδίδουν μια πρωταρχική θέση στη σεξουαλικότητα και το Κάμα-Σούτρα είναι η πιο διάσημη πραγματεία του. Ένα εγχειρίδιο εκπαίδευσης για ευχαρίστηση που δημιουργήθηκε ως τέχνη, ωστόσο συντάχθηκε από έναν αγνό μελετητή από τη μεσαιωνική Ινδία.

Η Ινδία αναγνώρισε πολύ νωρίς ότι ο άνθρωπος είναι ένα ον της επιθυμίας, ότι ζει μόνο από και για την επιθυμία. Αντιπροσώπευε επίσης θεούς που επιθυμούν και γίνονται επιθυμητοί. Η λέξη που το δηλώνει στα σανσκριτικά, kama , προσφέρει ένα ευρύ φάσμα τόνων.

Στην άμεση ερμηνεία, είναι η παρόρμηση που αναζητά την προσωρινή ικανοποίησή της μέσω των αισθήσεων –γεύση, όσφρηση, ακοή, αλλά κυρίως όραση και αφή–, μέσω της αισθησιακής φαντασίας και, πιο συγκεκριμένα, μέσω της σεξουαλικότητας. Είναι επίσης αυτή η ίδια η ικανοποίηση, εξ ου και η ευχαρίστηση, η απόλαυση, ο οργασμός. Αυτό είναι η κοινή λογική στο Κάμα-Σούτρα, όπου είναι πάνω απ’ όλα θέμα ευχαρίστησης, και επομένως παροχής και λήψης ευχαρίστησης.

Στην ευρύτερη έννοια, το κάμα υποδηλώνει την άρρηκτη διαπλοκή της αναζήτησης και αυτού που τη γεμίζει, της έλλειψης και της πληρότητας, της προσδοκίας και της απόλαυσης, της καύσης και της κατευνασμού. Είναι επομένως μέρος του μυστικιστικού λεξιλογίου.

«Θεολογία της σεξουαλικότητας»

Η μεσαιωνική Ινδία επεξεργάστηκε μια πραγματική μεταφυσική της επιθυμίας. Αν, για τον Χριστιανισμό, «στην αρχή είναι ο Λόγος» σύμφωνα με το προοίμιο του Ευαγγελίου του Ιωάννη, για την Ινδία, «στην αρχή είναι η επιθυμία» : «Το αρχικό σκοτάδι ήταν κρυμμένο από το σκοτάδι. Αυτό το σύμπαν ήταν μόνο ένα αδιευκρίνιστο κύμα. Τότε, με τη δύναμη του Άρντορ, γεννήθηκε το Ένα. (…) Η επιθυμία ήταν η αρχική της ανάπτυξη, [η επιθυμία] που ήταν ο πρώτος σπόρος της Συνείδησης. ( Rig -Veda X, 129, 1-4)

Επομένως, το να επιθυμούμε είναι δύναμη αρχής με ότι αυτό το αρχικό γεγονός σχετίζεται: ότι υπάρχει ένας κόσμος, κάτι μάλλον παρά τίποτα. Δύο σημαντικές συνέπειες για τη μεταγενέστερη ινδική σκέψη μπορούν να συνδεθούν σε αυτό. Πρώτα απ ‘όλα, η δυνατότητα ίδρυσης μιας αληθινής θεολογίας της σεξουαλικότητας: ο Σίβα και η σάκτι του (η σύζυγός του), ο Κρίσνα και η Ράντα κάνουν έρωτα επειδή αγαπούν ο ένας τον άλλον, αλλά και και πάνω απ’ όλα για να διατηρήσουν την ύπαρξη του Κόσμου. Είναι τα κατ’ εξοχήν επιθυμητά, γιατί είναι η δύναμη της επιθυμίας μέσα τους που τα κάνει θεϊκά. Οι μεγάλες μυστικιστικές παραδόσεις της Ινδίας, καθώς και οι Ταντρικές αιρέσεις, επανέρχονται πάντα σε αυτό.

Και αν το γλυπτό των ναών επαναλαμβάνει ακούραστα τις θέσεις που προτείνει το Κάμα-Σούτρα, όπως στο Khajuraho, στο Bhuvaneshvar ή στο Konarak, είναι ότι οι σεξουαλικές ενώσεις των θεών και θεές, ήρωες, νύμφες και όλα τα όντα που στοιχειώνουν τον ουρανό εκπέμπουν μια συνεχώς ανανεωμένη ικανότητα δημιουργίας, διαφορετικά ο κόσμος θα επέστρεφε στο τίποτα.

Δείτε επίσης